Jautājumi domei


Uzdod jautājumu!




Sākums | Sabiedrība | Izglītība un zinātne » | Izglītības ziņas

Izglītības ziņas

08-04-2015

Otrais seminārs pirmsskolas un sākumskolas latviešu valodas skolotājiem


Š.g. 31.martā Daugavpils 13.vidusskolā pulcējās 21 pirmsskolas un sākumskolas latviešu valodas skolotājs uz atbalsta – pieredzes apmaiņas semināru pirmsskolas un sākumskolas latviešu valodas skolotājiem, lai iepazītos ar Daugavpils 13.vidusskolas sākumskolas latviešu valodas skolotāju labās prakses piemēriem.

Semināra sākumā mums tika piedāvāta iespēja ieskatīties skolas radošo skolēnu talantos – dziedāja 1.klases koris, uzstājās skolas sākumskolas ansamblis un pamatskolas posma skolēni rādīja nelielu iestudējumu. Pēc tam Anna Guževa (Daugavpils 13.vidusskolas izglītības metodiķe) pievērsa uzmanību tam, kā skolā tiek apgūta latviešu valoda: „Valodas mācīšanā tiek izmantota integrētā pieeja – apgūstam valodu darbojoties. Darbā izmantojam daudzveidīgus mācību līdzekļus, arī paši veidojam darba lapas un izmantojam arī IT. Latviešu valodas apguvi veicina arī tas, ka skolā tiek realizēta profesionāli orientētā virziena programma. Mūsu skolēni bieži uzstājas gan skolas, gan Daugavpils pilsētas, gan Latgales, gan valsts pasākumos. Viņiem ir iespēja izpausties gan dziesmā, gan dejā, gan instrumenta spēlēšanā, gan dzejas lasīšanā un uzvedumos. Tas ir liels atbalsts arī latviešu tautas kultūras apguvē. Latviešu valodu nevar iemācīt tikai latviešu valodas skolotājs, tāpēc lielu ieguldījumu sniedz arī citu priekšmetu skolotāji, kuri savus priekšmetus māca bilingvāli vai latviešu valodā”.

Semināra turpinājumā latviešu valodas skolotājas Ilga Gurova un Vineta Upeniece pievērsa uzmanību burtu un alfabēta apguvei sākumskolā, demonstrējot savas izstrādātās darba lapas. Katras darba lapas pamatprincips  – parādīt, kā šis burts „dzīvo”, ka tā nav tikai nesaprotama zīme, bet gan simbols ar savu noteiktu nozīmi. Skolotājas stāsta: „Darba lapas ir veidotas, lai palīdzētu skolēniem labāk iegaumēt un apgūt rakstītos un drukātos burtus, kā arī attīstītu pamatprasmes un paplašinātu vārdu krājumu. Darba lapās ir uzdevumi, kas attīsta lasītprasmi, piemēram, „lasīt tekstu un pasvītrot attiecīgo burtu”. Tiek pievērsta uzmanība arī vārdu krājuma paplašināšanai, piemēram, uzdevumi, kur izlasītais vārds jāsavieno ar attiecīgo attēlu vai jāuzzīmē teikumā ietvertā informācija. Darba lapās ir iekļauti klausīšanās uzdevumi, piemēram, klausīties vārdus un ierakstīt trūkstošos burtus, prast atšķirt garos un īsos patskaņus, kā arī cietos un mīkstos līdzskaņus. Liela uzmanība ir pievērsta rakstītprasmes attīstīšanai, ietverti uzdevumi, kas paredz norakstīt vārdus ar rakstītajiem burtiem vai rakstīt vārdus pēc parauga. Visi darba lapās ietvertie uzdevumi liek darboties ar attiecīgo burtu, tāpēc katrā darba lapā ir radošais uzdevums, kas palīdz apgūt mācāmo burtu, radoši darbojoties, piemēram, krāsojot, zīmējot, minot mīklas”.

            Semināra noslēgumā visi klātesošie labprāt iesaistījās pārrunās par tēmu „Burtu un alfabēta apguve pirmsskolā un sākumskolā”, meklējot kopīgās un atšķirīgās nianses katrā vecumposmā.

Šis seminārs atkal rosināja uz pārdomām un vēlmi turpināt iepazīties ar sākumskolas latviešu valodas skolotāju veiksmes stāstiem un labās prakses piemēriem, jo tā ir lieliska iespēja ne tikai salīdzināt savu ikdienas darbu, bet arī smelties jaunas idejas, lai skolēniem palīdzētu sekmīgāk apgūt latviešu valodu gan pirmsskolā, gan sākumskolā, tāpēc uz tikšanos Daugavpils 15.vidusskolā 21.aprīlī!

Ne velti 30.gados domrakstu mācīšanas metodiķis Aisters teica: „Latviešu valodas skolotāja darbs ir dārzkopja darbs, bet dārznieks taču nekad savus kociņus neapgriež pēc viena mēra.”

 

 

Informāciju apkopoja:

Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes

Izglītības satura nodaļas

izglītības metodiķe latviešu valodas jautājumos

Ilona Bohāne

t.65432102




Atpakaļ