Sākums | Sabiedrība | Izglītība un zinātne » | Izglītības ziņas
Izglītības ziņas
29-04-2014
Praktikums par romu kulturu un tradīcijām, to ietekmi uz izglītību
Š.g. 23.aprīlī Daugavpils 9.vidusskolā notika tikšanās-praktikums par romu kultūru un tradīcijām. Praktikums ir semināra nodarbības forma, tikai tajā vairāk tiek sniegtas praktiskas un ikdienas saskarsmē pielietojamas zināšanas, informācija, notiek diskusijas un speciālisti atbild uz jautājumiem. Šī aktivitāte notika projekta „Integrācijas inkubators romu bērnu un jauniešu atbalstam (līgums Nr. 2012.EEZ/PP/2/MAC/041/011) ietvaros, jo Daugavpils pašvaldība, Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde ir projekta īstenotāja, biedrības „Izglītības iniciatīvu centrs” asociētais partneris. Praktikuma dalībnieki bija Daugavpils pašvaldības darbinieki: pašvaldības policijas pārstāvis, bērnu tiesību jautājumu speciālists, izglītības iestāžu vadītāji, sociālie pedagogi un audzinātāji, Daugavpils Universitātes pārstāvji, pedagogi, NVO pārstāvji u.c. Uzaicināto viesu loks bija krietni plašāks, tika gaidīti arī Daugavpils novada un mediju pārstāvji, taču Daugavpils aprīļa daudzpusīgās kultūras programmas dēļ nevarēja ierasties. Tikšanās ievadā Dr.paed. Daiga Zaķe, Izglītības iniciatīvu centra direktore klātesošos iepazīstināja ar projekta gaitu, plānotajiem pasākumiem Daugavpilī. D.Zaķe raksturoja tās problēmas, stereotipus, kas, diemžēl, valda sabiedrībā par romu tautības cilvēkiem. Tas ir visas Latvijas sabiedrības izaicinājums – izprast, respektēt romu etniskās minoritātes savdabību, lai ikdienas saskarsmē neizdarītu pārsteidzīgus lēmumus un neradītu jaunus aizspriedumus. Tika uzsvērts, ka absolūtā vairākumā romi ir lieliski integrējušies Latvijā, ir Latvijas Republikas pilsoņi, pārvalda valsts valodu. Lai dziļāk izprast Latvijas senākās mazākumtautības, kas Latvijas teritorijā ienākusi 15.-16.gs., likteni, turpmāko pasākuma laiku ļoti dzīvi un emocionāli uzstājās Mg.paed. Dainis Krauklis, sabiedrības integrācijas biedrības „Alternativas” priekšsēdētājs. D.Krauklis ir roms, kas ieguvis vairākas augstākās izglītības, pārvalda 5 valodas, ir pētniecisko publikāciju autors un ļoti interesants lektors, kurš gan citēja dzeju, gan komentēja mākslas filmu un mūzikas videoklipu fragmentus. Māksla ir visilustratīvākais un universālākais materiāls, kas var atklāt romu kultūras aspektus pasaulē un Latvijā. Mēs visi atpazīstam karstasinīgās spāņu flamenko dejas ritmus, bet vai zinām, ka tā ir Spānijas romu deja? Daugavpils divu romu biedrību vadītāji oponēja, ka Latgales romiem ir izteiktākas slāviskās tradīcijas un kultūras ietekme. D.Krauklis uzskatāmi nodemonstrēja, kā pakāpeniski, izejot caur Ungārijas, Krievijas tradīciju ietekmi, veidojās arī Latvijas romu nacionālais stils. Atklājot romu identitātes un romu kopienas dzīves stila īpatnības Latvijā, tās raksturīgās īpašības, redzams, ka romi reizēm vairāk uzticas tradīcijām nevis valsts juridiskajām un formālajām prasībām. Taču, ņemot vērā romu dzīves situāciju, etnopsiholoģisko raksturojumu un ietekmi uz izglītošanos, var veiksmīgi risināt arī šos jautājumus. Arī klātesošie izglītības darbinieki pastāstīja par savu pieredzi darbā ar romu bērniem. Speciālisti uzsvēra, ka veiksmīgas romu bērnu un jauniešu iekļaušanās izglītības vidē pamatā ir sadarbība ar ģimeni. Predzēts, ka projekta ietvaros tiks sagatavoti romu mediatori, kas būs starpnieki starp romu ģimeni un skolu, citām pašvaldības institūcijām, jo tieši komunikācijas, laika trūkumu dēļ, reizēm veidojas barjera un neizpratne starp romiem un atbildīgo pašvaldību institūciju pārstāvjiem. Jācer, ka praktikuma nodarbības daļa bija interesanta arī Daugavpils 9.vidusskolas 12.klases grupai ar skolotāju V.Stūrīti. Jaunieši mācību stundas tēmu par dzejas formām varēja izbaudīt praktiski, izjūtot, kā skan romu dzeja latviešu valodā, uzzināt, kādas ir romu valodas rakstības un saziņas īpatnības.
Praktikuma noslēgumā klātesošie atzina, ka arī turpmāk jārīko līdzīgi pasākumi, jo sabiedrībā kā attaisnojums romu nošķirtībai un vispārējam zemajam izglītības līmenim nereti tiek minēta viņu pašu nevēlēšanās kontaktēties un sadarboties ar citiem. Šis projekts ir apliecinājums atbalstam, ko iespējams saņemt, darbojoties integrācijas jomā, kā arī romu tautības cilvēku atvērtībai, lai kopīgi risinātu problēmas. Tuvākajos mēnešos šī projekta ietvaros Daugavpilī notiks vēl viens seminārs izglītības darbiniekiem „Dažādības vadība”, kura mērķis ir radīt izpratni par multikulturālu izglītību, atklāt etniskās nevienlīdzības iespaidu uz izglītības politiku un praksi, kā arī 25 jauniešu 3 dienu nometne „Brīvdienu akadēmija” J.Raiņa Daugavpils 6.vidusskolā.
Projekta komandas vārdā izsaku pateicību Daugavpils 9.vidusskolas administrācijai par viesmīlību un atbalstu praktikuma organizēšanā!
Projektu finansiāli atbalsta: Islande, Lihtenšteina un Norvēģija.
Projektu līdzfinansē: Daugavpils pilsētas pašvaldība, Jelgavas pilsētas pašvaldība, Talsu novada pašvaldība un Valmieras pilsētas pašvaldība.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
eksperte projektu jautājumos
Evelīna Balode
t.65425102
evelina.balode@daugavpils.lv
Atpakaļ