Jautājumi domei


Uzdod jautājumu!




Sākums | Sabiedrība | Izglītība un zinātne » | Izglītības ziņas

Izglītības ziņas

28-03-2013

Psihologa loma iekļaujošajā izglītībā


Š.g. 22. martā vienlaicīgi divu valstu – Latvijas un Lietuvas  galvaspilsētās Rīgā un Viļņā – notika nozīmīgi pasākumi, kuros ar savu pieredzi dalījās Daugavpils pilsētas domes Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldes skolu  psihologu metodiskās apvienības pārstāvji. Abiem pasākumiem bija vienota tēma – psihologa loma iekļaujošajā izglītībā.

Rīgā notika Latvijas Profesionālo Psihologu Asociācijas sapulce, kurā piedalījā Latvijas un EFPA izglītības psiholoģijas komitejas pārstāve, Daugavpils 9.vidusskolas psiholoģe Jeļena Podmišaņina.

Savā ziņojumā  „Eiropas skolu psihologu pieredzes iekļaujošā izglītībā apzināšana un analīze" Jeļena Podmišaņina apkopoja Eiropas valstu skolu psihologu darba pieredzi iekļaujošās izglītības jomā un sniedza atgriezenisko saiti  par divu dienu darbu starptautiskajā konferencē „School Psychology and Inclusive Education” Porto (Portugāle). Konference notika 2012.gadā oktobrī un tajā piedalījās 16 Eiropas valstu pārstāvji. Konferences gaitā tika nolemts izstrādāt vienotu dokumentu – skolu psihologu darba stratēģija iekļaujošajās izglītības jomā.  Diskusiju laikā Rīgā Latvijas skolu psihologi  nonāca pie atziņas, ka  darbs ir  tikai ceļa sākumā, un psihologu galvenais  uzdevumus šajā jomā ir gana sarežģīts. Palīdzēt  skolēnam  novērtēt sevi un savas iespējas (pašnovērtējums) un nodarbību laikā izteikt sevi sabiedrībai pieņemamās formās, sagatavoties dzīvei mainīgā, nevienlīdzīgā sociāli ekonomiskā vidē un konkurences apstākļos – ir pietiekami darbietilpīgs process.

Viļņā notika starptautiskā  praktiskā konference „PSYCHOLOGIST AND INCLUSIVE EDUCATION“, kuru organizēja Lietuvas Universitāte sadarbībā ar  Lietuvas Psihologu asociāciju.  Galvenie konferences uzdevumi  bija sniegt plašāku ieskatu metodikās, labās prakses piemēros un pieredzē psihologu konsultēšanas prasmju pilnveidošanai. Konferencē piedalījās Daugavpils pilsētas skolu psihologu metodiskās apvienības pārstāvji: O.Greisa (Daugavpils 13.vidusskola.), T.Ņesteruka (Daugavpils Krievu vidusskola-licejs),  I.Rabša (Daugavpils 10.vidusskola.),  A.Petrovska (J.Raiņa Daugavpils 6.vidusskola).

Konferences dalībnieki no Daugavpils gan ieguva darba pieredzi, strādājot meistarklasēs, gan  arī dalījās savās zināšanās un darba metodēs ar lietuviešu un vācu kolēģiem. I.Rabša vadīja meistarklasi par tēmu „Bērns ar autismu. Pieredze viņa iekļaušanā vispārizglītojošajā skolā.“ Savukārt, T.Ņesteruka un  A.Petrovska  vadīja meistarklasi „Biofeedback kā attīstības, korekcijas un pašregulācijas metode iekļaujošajā izglītībā“. Psiholoģes iepazīstināja klātesošos ar relaksējošo diafragmālo elpošanas ārstniecisko programmu, kuras ietvaros tiek izmantots fizioloģiskais treniņš ar bioloģiskās atgriezeniskās saites (BAS) aparatūras izmantošanu.

Bieži vien skolas psihologa pienākums ir atbalstīt skolēnus, kuriem ir mācību grūtības, tāpēc konferences laikā organizētajās meistarklasēs  liela uzmanība tika pievērsta  vienai no svarīgākajām prasmēm – prasmei mācīties. Šī prasme nerodas pati no sevis, tāpēc skolas psihologa uzdevums ir ne tikai diagnosticēt mācību grūtības, bet arī pielāgot metodes, kas palīdz attīstīt prasmi mācīties. Lietuvas, Vācijas un Latvijas  kolēģi praktiski rādīja, kā  mācīšanās procesā mērķtiecīgi tiek apgūta pieredze izmantot sajūtas,  darba nosacījumus, kas prasa analizēt, sintezēt, salīdzināt un rosināt apzināti radoši darboties. Ja skolēns ir spiests mācīties, viņam pakāpeniski veidojas negatīva attieksme pret mācīšanās procesu, bet skolēns, kurš ir orientēts uz panākumiem, grib mācīties, viņam veidojas lielāka izturība, viņš labāk prot pārvarēt grūtības un tikt galā  ar neveiksmēm. Kā atzina psihologi, orientācija uz panākumiem veicina sekmes mācībās, stimulē veikt  jaunas aktivitātes.

 

Informāciju sagatavoja:

Skolu psihologu MA vadītāja,

J. Raiņa Daugavpils 6.vidusskolas 

psiholoģe Anastasija Petrovska

 




Atpakaļ