Jautājumi domei


Uzdod jautājumu!




Sākums | Sabiedrība | Izglītība un zinātne » | Izglītības ziņas

Izglītības ziņas

31-10-2012

Konkurss “Swedbank jaunais Daugavpils skolotājs 2012”. Uz darbu – ar smaidu un labu noskaņojumu


Dmitrijs Marcinkevičs, konkursa „Swedbank Jaunais skolotājs 2012” uzvarētājs un AS Swedbank balvas – portatīvā datora – ieguvējs,  ir Daugavpils 15.vidusskolas informātikas skolotājs, kurš ir autoritāte saviem skolēniem un kompetents un atsaucīgs kolēģis.

Dmitrijs ir dzimis Daugavpilī, mācības uzsācis pilsētas 8.pamatskolā un turpinājis Lāču pamatskolā, pēc kuras beigšanas izvēlējies Latgales Transporta koledžas piedāvātās izglītības iespējas un apguvis datorsistēmu noslēpumus. Augstāko izglītību Dmitrijs nolēmis iegūt Daugavpils Universitātē un, vēl studējot, saņēmis uzaicinājumu strādāt par informātikas laborantu 15.vidusskolā. Skolas vide, kā atzīst pedagogs, „ievilka”, un Dmitrijs palika šajā mācību iestādē, arī ieguvis bakalaura grādu datorzinātnēs. Pats skolotājs tagad smaidot atzīst, ka palikšanu skolā sekmēja arī brīnišķīgais kolektīvs, kura lūgumam turpināt strādāt kopā pretoties nav bijis viņa spēkos, un tā pedagoga statusā šeit rit jau otrais darba gads. Runājot par darba kolektīviem, Dmitrijs uzskata, ka tas atkarīgs no skolas, jo ir dažādas skolas un dažādi kolektīvi. Dmitrijam ir svarīga dzīvā saskarsme, jo iestādēs informātikas speciālists parasti sēž pie datora, ar kolēģiem īpaši nekomunicējot, bet skolā ir citādi. Savus kolēģus viņš uzskata par izpalīdzīgiem, atvērtiem, un draudzīgiem, ar kuriem ir patīkami būt kopā. Dmitrijs atzīst, ka viņam vissvarīgākās ir komunikācijas iespējas, dzīvas sarunas. Smaidot Dmitrijs saka, ka skolotājs ir publiska persona, kurai vienmēr ir jābūt formā, jāpiedomā pie savas uzvedības ne tikai skolā, bet arī ārpus tās.

Dmitrija iepazīšanās ar datoriem notikusi jau bērnībā, jo drauga tēvs strādājis kādā informātikas firmā. Draudzība sekmējusi datora sniegto iespēju iepazīšanu, kopīgi ar draugu tika veidotas datorspēles, tas šķitis interesanti un aizraujoši, tāpēc izvēle nopietni apgūt informātiku bija likumsakarīga.  Lai gan tagad maģistrantūrā Dmitrijs studē arī matemātiku, tomēr sevi viņš redz tikai informātikas jomā.  

Dmitrijs uzskata, ka ir mierīgs, godprātīgs, ļoti punktuāls un aizrautīgs. Skolotājs saka, ka ar bērniem drīkst strādāt tikai mierīgs un nosvērts cilvēks. Dmitrijam raksturīga arī neatlaidība – kas iesākts, vienmēr ir jāpabeidz, lai arī cik sarežģīti tas būtu. Skolā Dmitrijs strādā ar 6. un 7.klašu skolēniem, kuri ir ļoti dažādi un, pats galvenais, interesanti. Katram ir savas īpašības, idejas, katrs spējīgs ko neparastu izdomāt. Reizēm viņi informātikā izdara kaut ko ar kādu savu paņēmienu, tomēr Dmitrijs saka, ka pārsteigt viņu bērni gan nevar, jo četros gados koledžā un trijos gados universitātē dators no „iekšpuses” apgūts pamatīgi. Strādājot skolā un klasē, ir jāprot atrast kopīgu valodu ar bērniem. Dmitrijs atzīst, ka tas nav vienkārši: vajag vispirms ieinteresēt, atrast to, kas viņiem patīk. Skolotājs, uzmanīgi vērojot bērnus, viņu noskaņojumu, izvēlas, kā organizēt darbu, jo nav līdzīgu stundu pat vienas klases apakšgrupās. Tas ir gan izaicinājums, gan arī zināms sarežģījums, jo bērnu dažādība rada nepieciešamību katrā stundā rast vismaz 3 – 4 atšķirīgas pieejas, kā organizēt mācību darbu tā, lai visi saprastu. Skolotājs atzīst, ka bērni zina diezgan daudz, viņi izmanto datorspēles un sociālos tīklus, bet nezina pamatus un elementāras lietas, piemēram, neprot lietot teksta redaktorus. Dmitrijs cenšas saistīt informātiku ar citiem mācību priekšmetiem, parādīt, kā to var izmantot matemātikā, vizuālajā mākslā, valodās. Skolotājs atceras, ar kādu sajūsmu skolēni uztvēra informāciju par kādas programmas izmantošanu matemātikas uzdevumu risināšanā. Strādājot skolā, visinteresantākais un vērtīgākais ir iespēja komunicēt ar skolēniem, kuru intereses reizēm ir tuvas arī Dmitrijam, dalīties iespaidos un pieredzē ar kolēģiem. Gandarījumu par savu darbu Dmitrijs izjūt mācību gada beigās, kad ir redzams, ko bērni ir apguvuši, tad, kad viņa skolēni saka, ka spējuši informātikas jomā kaut ko palīdzēt saviem vecākiem. Šajos gadījumos ir sajūta, ka zināšanas tiek nodotas vēl tālāk, tās noder daudziem; tas palīdz arī izvēlēties, ko mācīt stundās, jo teorija vien nav interesanta. Taujāts par klases audzinātāja darbu, Dmitrijs saka, ka tas gan viņu nesaista, jo tad „jāiegrimst” visdažādākajos papīros. Dmitrijs cenšas daudz smaidīt, un laimīgs jūtas tad, kad izdodas kāds darbs, kad var kādam palīdzēt ar padomu vai praktisku atbalstu. 

Ārpusskolas intereses Dmitrijam ir samērā neparastas – nokārtojis īpašu eksāmenu, jau gadus piecus viņš ir mednieku kolektīva biedrs. Jaunajam skolotājam patīk daba, tāpēc, dodoties uz mežu, svarīgs ir ne tik daudz medījums, kā iespēja vērot, pamanīt un tuvāk iepazīt Latvijas skaistumu.

Par konkursu “Swedbank jaunais Daugavpils skolotājs 2012” Dmitrijam  pateica skolas lietvede, piedalīties tajā ieteica direktora vietnieki. Skolotājam patīk iespējas, ko sniedz dažādi pasākumi un konferences, tāpēc ilgi lemt nevajadzēja, un turklāt arī laika bija maz. Lielu interesi par konkursu izrādīja skolēni, visi gribēja piedalīties videosižetā. Dmitrijs ir pateicīgs saviem kolēģiem par iedrošinājumu, atbalstu un palīdzību. Iespējams, ka dalība un uzvara konkursā “Swedbank jaunais Daugavpils skolotājs 2012” jauno skolotāju mudinās iesaistīties vēl kādā konkursā vai projektā, savukārt, iegūtais tituls noteikti tiks attaisnots un rūpīgi sargāts.

Arī pēc 10 gadiem skola kā tāda joprojām būs – tā domā Dmitrijs. Iespējams, ka klasē katram skolēnam būs savs dators, mācību procesā tiks izmantots vairāk tehnoloģiju sniegto iespēju, bet skolotāji tik un tā būs vajadzīgi.  Dmitrijs Marcinkevičs visiem skolotājiem novēl daudzas jaunas idejas un radošu pieeju darbam; skolēniem – vairāk uzklausīt skolotājus, pildīt mājasdarbus, būt uzmanīgākiem un mierīgākiem; skolās vēlētos redzēt vairāk ienākam pedagogus – vīriešus, jo tas ir pozitīvi, un skolēni viņus uztver citādi. Lai Dmitrijam izdodas saglabāt radošuma dzirksti, smaidu un labvēlīgo attieksmi!

 

 

Informāciju sagatavoja:

Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldes

sabiedrisko attiecību speciāliste

Anita Pleša

t.65407434




Atpakaļ