Jautājumi domei


Uzdod jautājumu!




Sākums | Sabiedrība | Izglītība un zinātne » | Izglītības ziņas

Izglītības ziņas

23-05-2018

Daugavpilī notika seminārs “Fakti un maldināšana – Latvijas vēstures atspoguļojums medijos”


Š.g. 22.maijā Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldē pulcējās pilsētas un tuvāko novadu vēstures un sociālo zinību skolotāji, lai piedalītos Sociālās Atmiņas pētniecības centra un Latvijas Okupācijas muzeja rīkotajā seminārā “Fakti un maldināšana – Latvijas vēstures atspoguļojums medijos”. Ar priekšlasījumu “Latvijas vēstures sagrozīšanas piemēri pagātnē un mūsdienās” uzstājās Dr. hist. Gatis Krūmiņš. Lektors rosināja padomāt par vēstures mītiem, kurus mēs kā skolēni apguvām skolas laikā, un mītiem, kuri apzināti tiek popularizēti un radīti digitālajā vidē 21.gadsimtā. Diskusijas gaitā izkristalizējās doma: pagātne un vēsture ir kā lielveikals, kas mums piedāvā tūkstošiem iespēju, faktu, viedokļu, bet tikai mēs paši varam izlemt, ko paņemsim kā vērtīgāko sev, ko lietosim, un kam paiesim garām, nepievēršot nekādu uzmanību. Mūsu pieredzei, izglītībai un vērtībām šajā izvēles procesā ir primārā nozīme.

Dr. hist. Uldis Neiburgs savā lekcijā iezīmēja galvenos strīdus jautājumus Otrā pasaules kara un pēckara gadu Latvijas vēsturē, īpašu uzmanību veltot Krievijas TV sižetos pausto “faktu” atspēkojumam. Diskusijā pievērsāmies faktiem un viedokļiem par leģionāriem, nacionālajiem partizāniem un Salaspils nometni. Vēsturnieks uzsvēra, ka mācību stundās un pētījumos būtu jāpievērš uzmanība precīziem, akadēmiski pareiziem terminiem, pierādāmiem un pārbaudītiem faktiem, kuri raksturo nosauktos vēsturiskos procesus. Emocionālā attieksme un skatījums uz traģēdijām ir klātesoši, to nevar un nedrīkst noliegt, jo aculiecinieku atmiņas ir skaudras, sāpīgas un subjektīvas. Diemžēl propaganda bieži vien uzsvaru liek tieši uz emocijām, nevis faktiem, tas rada mītus un falsifikācijas, uzspiež viedokli.

Seminārā piedalījās arī LU Filozofijas un socioloģijas institūta pētnieks Mārtiņš Kaprāns un Latvijas Okupācijas muzeja pārstāve Inguna Role, kuri aicināja un rosināja pedagogus domāt pašiem, kritiski vērtēt faktus un viedokļus, skaidrot skolēniem plašsaziņas līdzekļos esošo informāciju un faktus, aicināt diskutēt par jaunāko laiku vēsturi un veidot katram savu vēsturisko faktu krājumu.

 

Informāciju sagatavoja:

Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes

izglītības metodiķe

sociālo zinātņu jautājumos

Signita Gabrāne

t.65407438

 




Atpakaļ