Jautājumi domei


Uzdod jautājumu!




Sākums | Sabiedrība | Izglītība un zinātne » | Izglītības ziņas

Izglītības ziņas

01-11-2016

Erasmus+ projekta vizīte Zviedrijā


No š.g. 25.oktobra līdz 28.oktobrim Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes (DPIP) komanda viesojās Alingsā, Zviedrijā, kur notika projekta "ISVA labās prakses starptautiskā apmaiņa starp Eiropas izglītības istitūcijām" ("Transnational exchange of good CLIL practice among European Educational Institutions" nr.2015-1-SK01-KA201-008937) vadības grupas tikšanās. Daugavpils pilsēta atbalsta mācību programmu ISVA - Integrēta satura un valodas apguvē (jeb angliski - CLIL Content and Language Integrated Learning), tādēļ īsteno projektu un atbalsta pedagogu pilnveidi šajā jomā.

Uzņemošā organizācija bija Alstromeras vidusskola Alingsā, Zviedrijā (The Alstromer Upper Secondary School), kur šajās dienās bija iespēja vērot atklātās stundas, izmantojot ISVA metodiku, kad skolotājs pasniedza savu priekšmetu svešvalodā. Bija iespēja apmeklēt lingvistikas stundu, kur indoeiropeisko valodu līdzību vidusskolēni pētīja, izmantojot arī viesu dzimtās valodas, un sarunājoties ar tiem, pildīja vārdnīcu. Sociālajās zinībās tika risinātas drošības un datu aizsardzības jautājumi. Medicīnas stundās notika praktiskās nodarbības higiēnas jautājumu aktualizācijā un infekciju izplatīšanās novēršanas profilaksē. Mēs novērojām, ka kolēģi Zviedrijā stundas tēmas sasaista ar šā brīža aktualitātēm un neizvairās runāt par aktuālām problēmām. Jauniešiem ir labas svešvalodu zināšanas, kas tiek pielietotas praksē, taču ISVA metodikas pamatprincipi pieļauj arī dzimtās valodas pielietojumu labākai tēmas apguvei. Skolās visā pasaulē konstatēts, ka, lai veiksmīgi apgūtu svešvalodu, ar valodas stundām vien nepietiek, valoda jālieto arī papildus. Tā radusies ideja par citu priekšmetu pasniegšanu svešvalodā. Tādējādi ieguvēji ir ne tikai jaunieši, bet arī skolotāji, kas apgūst svešvalodu un pilnveido savas prasmes. Latvijas ISVA modelī stundā pārī strādā 2 skolotāji: priekšmeta skolotājs, kas apgūst un pielieto svešvalodu, un svešvalodas skolotājs. Zviedrijā novērojām viena skolotāja darbu, kas pilnībā pasniedza priekšmetu, izmantoja video materiālus svešvalodā. Taču zviedru kolēģi izmantoja arī Daugavpilī apgūto pieredzi un nodemonstrēja vienlaicīgu divu skolotāju darbu.

Alstromeras vidusskolā mācās 1500 skolēni, ir vairākas izglītības programmas (profesionālās un ģimnāzijas programmas), skolā tiek integrēti arī jaunieši ar speciālajām vajadzībām. Pēc mūsu novērojumiem, skolā jaunieši nešķiras no “Apple” datora, ko bez maksas nodrošina skola. Tas ir gan darba instruments, gan materiālu krātuve, un kurioza likās situācija, kad jauniešiem nebija pildspalvas, lai projekta vajadzībām aizpildītu atsauksmes par mācību stundām. Skolas telpas ir plašas, gaišas un gaumīgas, jūtama skandināviskā dizaina koncepcija par telpu ergonomisko piemērotību produktīvam darbam. Projekta dalībnieki izbaudīja arī skolas brokastu un pusdienu piedāvājumu. Skolas pusdienās bija vismaz trīs alternatīvas: zivis, veģetārais un gaļas pamatēdiens, daudzveidīga zaļumu un salātu izlase pēc izvēles un ūdens vai piens. Skolā netiek liegts arī kečups, dažādas asās mērces, vīna etiķis, sinepes, kas pēc katra izvēles var tikt pievienoti uz šķīvja. Mums tik ierastās maizes vietā ir rupjmaizes sausmaizīte. Skolas ēdnīcā jāpalīdz novākt netīros šķīvjus un sagatavot tos mazgāšanai, kā arī pēc ēšanas ir jānospiež elektroniskā atsauksmes poga.

Projekta dalībnieki apmeklēja arī Gēteborgas Universitāti, kur iepazinās ar ISVA pielietojuma pētījumiem Zviedrijā, kurus prezentēja doktore Eva Olsona (Eva Olsson). Pētniece arī uzsvēra, ka svarīga ir arī svešvalodas apguve ārpusskolas vidē, neformālajā komunikācijā, skatoties filmas, komunicējot internetā. Pētniece uzdāvināja vienu no saviem pēdējiem pētījumiem par ISVA arī DPIP bibliotēkai un ieinteresējās par projekta gaitu un sasniegtajiem rezultātiem. Diskusijas laikā tika

secināts, ka ISVA ir 21.gadsimta metode valodu apguvē, taču īpašas mērķtiecīgas atbalsta politikas un instrumentu nav nevienā no projektā iesaistītajām valstīm. Bieži ISVA metodes pielietojums ir skolotāju hobijs un papildu darbs, kas netiek ne juridiski atbalstīts, ne apmaksāts.

Paralēli notika arī projekta aktivitāšu plānošana, vēl paredzēta tikšanās Lietuvā un noslēguma konference Slovākijā. Kultūras programmas ietvaros bija iespēja apmeklēt Alingsas gaismas festivālu, kas vairāk līdzinājās sociālam projektam par sabiedrības aktuālām tēmām (dzimumu vienlīdzība, bēgļi, vides saglabāšana). Gaismas festivāls ik gadu pulcina jaunos māksliniekus, kas ar vides objektu un gaismas instalācijām uzrunā skatītājus un priecē pilsētiņas iedzīvotājus. Īsā ekskursijā bija iespēja aplūkot Gēteborgu – Zviedrijas otru lielāko pilsētu jūras krastā.

 

Uzziņai:

Erasmus+ sadarbības projekta koordinatori – Slovākijas, Filozofa Konstantīna Universitāti Nitrā sadarbībā ar Trnavas augstskolu, projekta partneri – J.Basanavičus proģimnāzija Viļņā, Lietuvā, A.Manzoni Valsts licejs Itālijā, Kasertā (Caserta, Liceo Statale A.Manzoni di Caserta), Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde.

Projekta gaitā uzsācis darbību portāls www.educlil.eu, kur pakāpeniski tiek izvietota informācija par ISVA metodiskajiem jaunumiem, stundu plāni un idejas darbam.

Svešvalodas, parasti angļu valodas, apguve integrēti citos mācību priekšmetos ir plaši izplatīta Daugavpils skolās. Integrēta satura un valodas mācīšana ir aktuāla tēma Eiropā un ir efektīva un praksē pierādījusi savu nozīmību. Parasti ISVA Daugavpils pašvaldībā notiek stundās, kuras vada 2 pedagogi: priekšmeta un svešvalodas skolotājs. Šāda pasniegšana ļauj apgūt kvalitatīvi svešvalodu arī priekšmeta skolotājam un skolēniem atraisīt svešvalodas lietojumu dažādos priekšmetos. ISVA pamatprincips ir tieši rosināt skolēnus sākt runāt svešvalodā kopā ar skolotāju, nedomājot par kļūdām, izrunu, ko parasti izlabo svešvalodas stundās. Sākotnēji, 2005.gadā, tas Daugavpilī aizsākās kā kopīgs projekts starp Daugavpils pilsētas pašvaldību un Britu padomi. Pēc tā beigām Daugavpils pašvaldība turpina atbalstīt tās skolas un pedagogus, kas strādā pēc šīs metodikas. Tādējādi Daugavpilī šo vērtīgu pieredzi tika izlemts izmantot, lai iesaistītos starptautiskā projektā.

 

Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes Erasmus+ programmas īstenoto projektu „ISVA labās prakses starptautiskā apmaiņa starp Eiropas izglītības istitūcijām” līdzfinansē Eiropas Savienība.

Vairāk par Erasmus+ programmu var uzzināt Valsts izglītības attīstības aģentūras mājaslapā www.viaa.gov.lv  sadaļā Erasmus+.

 

Informāciju sagatavoja: 

Evelīna Balode

Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes eksperte projektu jautājumos 
t.65425102, 

evelina.balode@ip.daugavpils.lv

 

Projekta komanda Gēteborgas Universitātē 




Atpakaļ