Jautājumi domei


Uzdod jautājumu!




Sākums | Sabiedrība | Izglītība un zinātne » | Izglītības ziņas

Izglītības ziņas

11-10-2016

Konkurss “Swedbank jaunais Daugavpils skolotājs 2016”


Būt vajadzīgai, savu darbu godam darot

Pozitīva attieksme, entuziasms, gatavība vienmēr iesaistīties iestādes pedagoģiskajos un audzinošajos pasākumos – tā pieteikumā konkursam “Swedbank jaunais Daugavpils skolotājs 2016” raksturota Zane Isajeva, Daugavpils pilsētas 2.speciālās pirmsskolas izglītības iestādes skolotāja un vadītāja vietniece. Strādāt ar maziem bērniem var tikai īpašs cilvēks, strādāt speciālā izglītības iestādē – tikai ļoti īpašs cilvēks. Kāda ir Zane, šis ļoti īpašais cilvēks, mēģināsim atklāt sarunā.

Izrādās, ka Zane nemaz nav dzimusi daugavpiliete – jaunās skolotājas saknes rodamas Alūksnē, tur viņa arī mācījusies vairākās skolās un pabeigusi Alūksnes vidusskolu. Pēc tās sekojusi ļoti nopietni pārdomāta un apzināta izvēle – pedagoģijas studijas Daugavpils Universitātē. Zane apliecina, ka skolotāja profesija ir jau bērnībā iecerēta un par dzīves aicinājumu kļuvusi. Liela nozīme profesijas izvēlē bijusi Zanes pirmajai skolotājai Anitai Kļaviņai, kura mācību laikā ļāvusi uzņemties atbildību, devusi iespēju mācīt citus un motivējusi ar savu pozitīvo piemēru, par ko viņai jaunā pedagoģe šodien velta paldies. Diemžēl (vai varbūt par laimi?), bijuši arī skolotāji, kuri ar savu negatīvo piemēru mudinājuši kļūt par labu skolotāju, lai nepieļautu citu kļūdas. Zane pastāsta, ka jau skolas laikā bijusi ļoti aktīva, vadījusi skolēnu pašpārvaldi, organizējusi un vadījusi pasākumus, iesaistījusies pilsētas un valsts mēroga aktivitātēs. Viņai patika būt notikumu centrā un uzņemties atbildību, tāpēc vecākiem Zanes lēmums mācīties par skolotāju neizsauca ne sajūsmu, ne grūtsirdīgas nopūtas – viņi jau sen bija apraduši ar šo domu un tikai gaidījuši, kādu virzienu pedagoģijā meita izvēlēsies.

Absolvējot Daugavpils Universitāti, iegūts bakalaura grāds ar pamatizglītības skolotāja klasifikāciju, kas iekļauj sevī sākumskolas pirmās četras klases, matemātiku un sociālās zinības pamatskolā. Turpinot izglītoties, Zane Daugavpils Universitātē ieguva arī maģistra grādu pedagoģijā ar ilgtspējīgas izglītības ievirzi. Tā kā dzīves ceļš Zani aizved strādāt uz pirmsskolas izglītības iestādi, tiek apgūta arī pirmsskolas izglītības skolotāja kvalifikācija Latvijas Universitātē un speciālā pedagoģija ar tiesībām strādāt ar bērniem ar īpašām vajadzībām. Paši pirmie soļi pedagoga gaitās, kurus jaunā skolotāja atceras vēl šodien, bija bērnībā, kad tika asistēts skolotājai un citiem bērniem skaidrota apgūstamā viela, savukārt pirmās īstās stundas tika vadītas Alūksnes pilsētas sākumskolā.

Ja par sevi jāpastāsta ļoti īsi, Zane uzskata, ka viņu vislabāk raksturo šie pieci vārdi: mērķtiecība, iejūtība, taisnīgums, perfekcionisms un atbildība. Un šīs īpašības noteikti lieti noder, strādājot ar pirmsskolas vecuma bērniem, kuri ir dažādi visās šī vārda nozīmēs, bet viņus vieno dzīvesprieks, rotaļīgums un labsirdība. Zane smaidot saka, ka kopīgu valodu ar mazuļiem atrast nav sarežģīti, jo – skolotājs ir bērna lielais draugs, un ar draugiem jau nestrīdas! Protams, kādreiz ir jābūt uzstājīgākai, bet ar bērniem vienmēr visu var sarunāt, galvenais – runāt. Ieinteresēt audzēkņus, kā atzīst Zane, mūsdienu pasaulē kļūst arvien grūtāk, bet tāpēc jau tas ir interesanti, jo roka vienmēr ir jātur uz pulsa. Nedrīkst aizmirst par izziņas intereses attīstību mācību procesā, protams, jāizmanto bērniem interesanti tēli, priekšmeti, darbības veidi, bet, kas ir pats galvenais, skolotājam ar savu attieksmi, entuziasmu un aktiermeistarību ir jāuzbur SAJŪTAS. Nu nevar ar vēsu attieksmi un ledu skatienā teikt: „Mums šodien būs interesants uzdevums!” Pat divgadnieks tam nenoticēs – pilnīgi pārliecināta ir Zane. Skolotāja darbā interesanta ir katra diena, jo nekad tā īsti nezini un nevari būt pārliecināts par to, kas sagaida, ierodoties darbā, un visas dienas garumā. Tā teikt – diena var izrādīties brīnumu un pārsteigumu pilna!

Jaunā skolotāja uzskata, ka katra skolotāja darbā galvenais gandarījums ir sasniegtais rezultāts. Sajūta ir neaprakstāma, ieraugot, ka bērns ir sapratis, apguvis un patstāvīgā darbībā spēj pielietot to, ko skolotājs nenogurstoši centies viņam iemācīt, jo vairāk tas izpaužas, strādājot ar bērniem ar īpašām vajadzībām. Runājot par problēmām, Zane nosauc tikai vienu lielu problēmu – darba zemo prestižu, un runa nemaz nav par atalgojumu. Jaunā skolotāja skumji nosaka, ka dzirdot tādus viedokļus kā: „ko tad viņi bērnudārzā dara – pieskata tikai”, „strādāt bērnudārzā var jebkurš, īpašu māku nevajag” u.tml., reizēm nolaižas rokas un šķiet, ka nav jēgas censties, izdomāt un piedāvāt mazuļiem kaut ko vēl. Bet tad atkal ir klāt jauna diena, grupiņā skolotāja redz bērnu uzticības un gaidu pilnās acis, un rodas apziņa – tomēr es esmu vajadzīga un nozīmīga! Zane uzsver, ka tieši pirmsskolas vecumā bērns iziet cauri ļoti daudziem un nozīmīgiem attīstības sensitīviem periodiem, kuriem ir liela loma kā skolas programmas apguvē, tā arī bērna turpmākajā dzīvē, tāpēc sēdēt malā un sūroties īsti nav ne laika, ne jēgas, turklāt – neviens darbs nav viegls, ja tam pieiet godprātīgi!

            Zane ārpus darba cenšas nodarboties ar dažādiem rokdarbiem un aktīvi sporto, kas ļauj nedaudz novērst uzmanību no darba un sadzīves jautājumiem un palīdz sakārtot domas. “Bet prāts izspēlē savus jokus” – tā smej Zane, “un pat šajā laikā rodas idejas darbam!” Pat nedevusies meklēt laimi kā pasakas Sprīdītis, Zane skaidri zina: laime nav tālu jāmeklē. Viņa ir laimīga šeit un tagad, jo Zanei ir viņas ģimene, draugi un darbs, bet pārējais – tikai mainīgi lielumi, kas nāk un iet.

Pievērt acis un iedomāties desmit gadus tālu (vai tuvu) nākotni Zanei izdodas pēc īsas pauzes: “10 gadi skolai, manuprāt, nav daudz, tāpēc domāju, ka kardinālas pārmaiņas nenotiks. Noteikti būs mainījušies bērni, mācības būs vairāk balstītas uz tehnoloģiju izmantošanu, bet, atsaucoties uz A.Einšteina teikto: „Vienīgais saprātīgais ceļš, kā mācīt cilvēkus, ir sniegt viņiem piemērus.”, domāju, ka praktiskā darbošanās un zinību gūšana caur pieredzi būs pamatā”. Skola īpaši nemainīsies, bet kā ar pašu jauno skolotāju? Tur nu atbilde nerodas tik vienkārši... Zane cer, ka spēs saglabāt šībrīža optimismu un dzīvesprieku.

Protams, katrs cilvēks un darba kolektīvs ir ar kaut ko iezīmīgs, tāpēc – kā ir ar skolotājiem? Te nu Zane smaidot atzīst, ka skolotāji ir īpaši cilvēki, tāpēc arī kolektīvs nav nekāda... “sausiņu” paciņa! Te vienmēr viens otru uzmundrina, pajoko, un vienmēr var just enerģijas uzplūdus, jo ikdienas darbs nepārtraukti prasa darbīgumu un aktivitāti. Jaunā pedagoģe uzskata, ka viņai ir paveicies ar kolektīvu, jo gan skolotājas, gan tehniskais un atbalsta personāls vienmēr ir atsaucīgs, labprāt iesaistās visās pirmsskolas aktivitātēs. Kas skolotāja darbā ir tas pievilcīgais, jo visi taču zina, cik grūts un atbildības pilns ir šis amats? Zanesprāt, būtiskākā priekšrocība ir tā, ka skolotāja darba specifika padara viņu vienmēr garā jaunu: daudz prasību, aktivitāšu, sekošana visām novitātēm, turklāt, strādājot ar bērniem vai jauniešiem, skolotājam vienkārši nav laika novecot.

Protams, ne jau dalības vai uzvaras kādā konkursā dēļ strādā katrs skolotājs, tomēr, nenoliedzami, tikt pamanītam un novērtētam ārpus iestādes sagādā īpašu gandarījumu. Lai gan Zane neuzskata, ka dara ko īpašu, drīzāk viņa domā, ka paveiktais ir pats par sevi saprotams, nevis kas īpašs, tomēr, nedaudz sakautrējusies, atzīst: “Jā, protams, ir bezgala patīkami, kad citi, darba pieredzes bagāti pedagogi novērtē tavu ieguldījumu”. Zanes Isajevas veikums ir saistījis arī konkursa “Swedbank jaunais Daugavpils skolotājs 2016” vērtēšanas komisijas uzmanību, un viņai piešķirta Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes Veicināšanas balva.

Novēlējumi piepildās, vai ne? Ko skolai, skolotājiem, skolēniem un sev vēlēs Zane? Un re, novēlējums ir universāls: “Es gribētu novēlēt ikvienam milzīgus sapņus, kurus pārvērst mērķos un realizēt tos. Vienmēr tiekties pēc augstākiem mērķiem un nebaidīties no grūtībām, jo, kā ir teicis A.Einšteins „Tikai tie, kas izdara absurdus mēģinājums, spēs sasniegt neiespējamo.” Mēģināsim un lai Zanei un arī mums izdodas!

 

Informāciju sagatavoja:

Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes

sabiedrisko attiecību speciāliste

Anita Pleša

t.65407434




Atpakaļ