Sākums | Sabiedrība | Izglītība un zinātne » | Izglītības ziņas
Izglītības ziņas
10-10-2016
Konkurss “Swedbank jaunais Daugavpils skolotājs 2016”
Dzīvot, mazliet virs ikdienas paceļoties
Saruna ar Margaritu Začiņajevu, Daugavpils pilsētas 20.pirmsskolas izglītības iestādes skolotāju, ir neparasti viegla, ar tādu kā lidojuma sajūtu. Kas tai piešķir šo vieglumu? Iespējams, ka tā ir Margaritas spēja tvert dzīvi viegli (bet ne nenopietni!), viņas atklātība un patīkamā vienkāršība.
Bet viss sākās Daugavpilī, kur Margarita Začiņajeva ir dzimusi, Daugavpils 1.sākumskolā uzsākusi skolas gaitas, no 5.klases mācījusies Daugavpils 10.vidusskolā. Taujāta par profesijas izvēli, Margarita teic, ka pedagoģijas studēšana bija apzināta, jo no skolas laikiem jutusi sevī kaut kādu vilkmi uz pedagoģisko ceļu, un paldies arī skolotājiem, kuri to ievēroja un vienmēr teica, ka viņa būtu laba skolotāja. Skolotājiem izrādījās taisnība – nostrādājusi tikai divus gadus, Daugavpils pilsētas 20.pirmsskolas izglītības iestādes skolotāja Margarita Začiņajeva ir kļuvusi par konkursa „SWEDBANK jaunais Daugavpils skolotājs 2016” Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes veicināšanas balvas ieguvēju.
Sarunā ar Margaritu top skaidrs, ka jaunā sieviete ir īsta mācīšanās fane! Pēc skolas uzreiz iestājusies Daugavpils Universitātē studēt krievu filoloģiju, jo tolaik gribējusi būt tieši krievu valodas skolotāja. Izrādās, Margaritas klases audzinātāja, būdama arī krievu valodas skolotāja, pati to neapzinoties, ir stipri ietekmējusi šo izvēli. Margarita stāsta: “Ja jums ļoti patīk kāds cilvēks un katru dienu no viņa mācāties, tas ietekmē profesijas izvēli. Skolas laikā tiešām gribējās līdzināties Marinai Halimonei un esmu priecīga, ka tagad mēs esam ne tikai kolēģes, bet cilvēki, kuri var lepoties viens ar otru”. Bet vispār jaunā pedagoģe ir pateicīga visiem saviem skolotājiem un universitātes pasniedzējiem, jo tagad labi saprot, ka katrs ir sniedzis ieguldījumu viņas personības attīstībā. Pēc bakalaura grāda iegūšanas Margarita iestājās Daugavpils Universitātes maģistrantūrā un piepildīja vēl kādu savu sapni – šogad saņēma profesionālo maģistra grādu izglītībā un vidējās izglītības krievu valodas un literatūras skolotāja (dzimtā valoda/svešvaloda) kvalifikāciju. Ar to mācības nebūt nebija galā – tā kā pēdējā gada laikā viņa strādāja par pirmsskolas skolotāju, šogad tika pabeigti arī Latvijas Universitātes profesionālās pilnveides kursi B programmā “Pirmsskolas saturs un didaktika”. Domājat, ka tagad Margarita ir apguvusi visu? Nebūt ne – zināšanu kārā skolotāja mācās atkal! Šoreiz – bakalaura programmā “Ekonomika”, jo ir pārliecināta, ka pie sasniegtā nevajag apstāties, ir nepieciešams attīstīties tālāk, bet ekonomikas zināšanas var palīdzēt atklāt ko jaunu bērniem un jauniešiem vai arī noderēt, virzoties pa karjeras kāpnēm augstāk.
Izskatās, ka Margarita pati izvēlas savu ceļu un pārliecināti to iet. Arī vaicāta par ģimenes attieksmi pret profesijas izvēli, smaidot saka: “Manā ģimenē jau sen zināms – ja es kaut ko izdomāju, tad es to noteikti piepildīšu, tāpēc viņi vienkārši uzzināja par manu izvēli un nemēģināja kaut kā ietekmēt. Vecmāmiņa gan noteica, ka tas ir ļoti grūts darbs (tā viņa domā arī tagad), bet man šis darbs patīk, un, ja cilvēkam kaut kas patīk, tas nav grūti. Savukārt vīrs, kas arī kļuvis par pedagogu, vienmēr mani atbalstīja un uzskatīja, ka pedagoģija ir man piemērota izvēle.”
Pedagoga darba gaitas Margarita sāka, studējot DU otrajā kursā, kad 2.speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē vakaros strādāja par auklīti un no vecākajiem kolēģiem guva pieredzi. Iestājusies maģistrantūrā, viņa saņēma piedāvājumu šeit strādāt par pirmsskolas skolotāju, kamēr citas skolotājas ir atvaļinājumā. Margarita piedāvājumam piekrita un saprata, ka šīs darbs viņai ļoti patīk. Jaunā skolotāja stāsta, ka ir pastrādājusi arī par krievu valodas un literatūras skolotāju – uz noteiktu laiku viņu darbā uzaicināja Daugavpils Krievu vidusskola-licejs, un būtu dīvaini, ja viņa atteiktos pārbaudīt praksē to, ko studējusi. Tomēr Margarita atgriezusies pie mazajiem daugavpiliešiem un strādā 20.pirmsskolas izglītības iestādē ar 4 – 5 gadus veciem bērniem. Par saviem audzēkņiem Margarita saka, ka viņi ir, pirmkārt, saprotoši, un viņa to ļoti novērtē. Tā kā Margarita ir sava bērniņa gaidībās un tagad nevar visas fiziskās aktivitātes nodemonstrēt, viņa tās izskaidro ar vārdiem, un bērni to uztver ar sapratni, ir ļoti uzmanīgi un paklausīgi. Kopīgu valodu ar saviem audzēkņiem Margaritai atrast ir viegli – viņa dvēselē jūtas kā bērns, kuram patīk spēlēties, nodarboties, sarunāties, tas ir interesanti. Bērni to jūt, tāpēc ir ļoti atklāti, bet ievēro arī vecuma starpību, tāpēc klausa. Lai piesaistītu bērnu uzmanību, ir jāizmanto tās lietas, kas viņus interesē, piemēram, mēs varam vienkārši skaitīt, runājot par matemātiku, bet varam saskaitīt dinozaurus, ja bērnam patīk ar tiem spēlēties, vai saskaitīt bērnus grupā utt. Nevajag arī aizmirst par emocionalitāti, jo bērniem var stāstīt vienkārši, bet var arī ar “mirdzošām” acīm. Nav pārsteigums Margaritas atzīšanās, ka skolotājas darbā visinteresantākais šķiet bērnu spēles un rotaļas un iesaistīšanās tajās, savukārt gandarījumu darbā sagādā iesaistīšanās konkursos, projektos, kā arī vecāku pateicība par ieguldīto darbu, par viņu bērnu sasniegumiem. Gadās arī smieklīgi brīži, kad bērni vaļsirdīgi stāsta par saviem piedzīvojumiem. Pozitīvi noskaņotā Margarita apliecina, ka viņai nekas netraucē skolotāja darbā, viņasprāt, viss ir labi. Ir jau izveidojies pieradums, ka viss notiek tā, kā tam jānotiek. Vienīgi, ja jau jāatrod kas uzlabojums, jaunā skolotāja piemin algas, kuras varētu būt lielākas...
Tā kā Margarita īsi sevi raksturo tā: aktivitāte, dzīves spēks, atvērtība, vaļsirdība, strādīgums, jāuzzina arī par interesēm ārpus darba. Un atkal nav pārsteigumu – to ir daudz un dažādas. Vēl no studiju gadiem Margarita ir kosmētiskās kompānijas AVON vecākā koordinatore, kuras pienākumi zināmā mērā arī ir saistīti ar pedagoģiju. Margaritas interešu lokā ir arī dejas, visu savu dzīvi viņa dejo, tagad gan vairāk mājās, tomēr reizēm arī aiziet uz nodarbībām, piemēram, uz zumbas dejām pie Nataljas Krizanovskas. Konkursante atzīst, ka viņai patīk meklēt jaunus, interesantus hobijus, jo caur to viņa pilnveidojas un tādā veidā arī atpūšas, un savulaik tas notika, rakstot dzeju, gatavojot rotas.... Vēl Margaritai ļoti patīk ceļot, īpaši uz siltajām valstīm, un tā ir pabūts Turcijā, Grieķijā un Francijas kūrortos. Turklāt ceļojumi, kā saka Margarita, uzlādē viņas “baterijas” un ļauj turpināt aktīvi strādāt. Visi Margaritas sapņi piepildās (jāpiebilst gan, ka ne bez Margaritas pašas līdzdalības!). Pat par laikapstākļiem runājot, skolotāja saka, ka viņai tie vienmēr ir labi – nav svarīgi, vai ir lietus, vai saule, viss viņu iepriecina. Arī bērni grupiņā ir vislabākie! Protams, Margarita ir laimīga katru dienu, jo mīl dzīvi!
Izbrīnu rada Margaritas teiktais par skolotāju darba kolektīvu, kas no citiem atšķiras... ar mākslu?! Seko paskaidrojums: “Skolotājiem pirmsskolā vienmēr jādomā par interesantām nodarbībām, arī ārpus tām skolotāji ir iesaistīti mākslā, jo ir ļoti daudz pasākumus, kur visas lomas izpilda, protams, skolotājs!” Pie skolotāja darba priekšrocībām Margarita pieskaita iespēja pilnveidoties, vienmēr būt jaunumu centrā, jo bērni noteikti pastāstīs par jaunajām spēlēm, multfilmām, hobijiem.
Atkārtošos, bet Margaritas sapņi tiešām piepildās! Izrādās, konkursā “Swedbank jaunais Daugavpils skolotājs” viņa gribējusi piedalīties jau pagājušajā gadā, bet toreiz strādājusi citā vietā, kur izvirzīta cita skolotāja. Neko darīt... Bet šogad viss notika, kā sapņots! Un tagad ir iespēja pateikt paldies 20.pirmsskolas izglītības iestādei par izvirzīšanu dalībai konkursā, īpašu paldies veltīt vadītājai Jeļenai Gridjuško, kura prot ieteikt īsto virzienu, attīstot Margaritu kā pedagoģi, pateikties vadītājas vietniecei Dainai Vilmanei, kura palīdzēja ar padomiem, palīdzēja sagatavot konkursa video.
Ja jau Margaritas sapņi piepildās, tad jāpasapņo, kāda būs skola pēc gadiem desmit! Kādu to redz jaunā skolotāja? “Tā ir manu bērnu skola. Es ceru, ka pēc 10 gadiem man jau būs savi bērni, kuri ies uz skolu. Es mēģināšu būt vēl aktīvāka nekā šodien, domāju, ka būšu vairāk koncentrējusies uz pedagoģisko darbu, jo pagaidām tas tikai sākas, bet pēc 10 gadiem es jau būšu skolotāja ar pieredzi, savām domām, savām idejām, varbūt ar saviem projektiem... Skola pēc 10 gadiem... Kāda tā būs? Tā būs tāda, kādi būsim mēs – skolotāji!” – tā pārliecināti nosaka Margarita.
Ja jau piepildās Margaritas sapņi, tad lai piepildās arī viņas novēlējumi! “Es gribu novēlēt visiem skolotājiem, lai viņi būtu atklātāki cits pret citu, lai vairāk smaidītu un būtu laimīgi! Skolotājiem jābūt pozitīvāk noskaņotiem, lai arī mūsu audzēkņi kļūtu par tādiem. Skolēniem es novēlu izturību, jo dzīves ceļš var būt dažāds, bet, kā saka – grūti mācībās, bet viegli cīņā! Jūs noteikti visu spēsiet, galvenais, nekad nenolaist rokas!” Un ko Margarita vēlēs sev? “Tikai spēku, lai tā pietiktu visu ieceru īstenošanai!” Bet mēs vēlam saglabāt lidojuma sajūtu!
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
sabiedrisko attiecību speciāliste
Anita Pleša
t.65407434
Atpakaļ