Pilsēta | Pilsētas ziņas
Pilsētas ziņas
04-08-2017
Informācija un atbalsts noziegumos cietušajiem un aculieciniekiem
Ja esat kļuvis par nozieguma upuri
Kļūšana par jebkura nozieguma upuri ir nomācoša pieredze. Lielākā daļa pēc piedzīvotā izjūt šoku un nespēj noticēt, ka kaut kas tāds ar viņiem varēja atgadīties. Reizēm klientiem var būt nerealitātes sajūta par notikušo, šķiet, ka noziegums ir tikai ļauns murgs. Tāpat cilvēks var piedzīvot tādas nomācošas emocijas kā skumjas, sēras, dusmas, bailes, trauksmi un citas. Neskatoties uz to, vai cilvēks pats ir cietis noziegumā vai bijis tā aculiecinieks, lielākā vai mazākā mērā nepatīkamās emocijas visdrīzāk tiks piedzīvotas. Tomēr katrs cilvēks ir individuāls, tāpēc arī piedzīvoto emociju smagums un ilgums, kā arī veids, kā ar to tikt galā, ir atšķirīgs. Nereti cilvēkiem pēc pārdzīvotā palīdz runāšana par notikušo, kā arī svarīgi saņemt informāciju par citām palīdzības iespējām vai pašu izmeklēšanas procesu. Šim mērķim no 2016. gada 1. janvāra Latvijā ir ieviesta 116006 telefona līnija – bezmaksas atbalsta tālrunis noziegumos cietušajiem.
Kā mēs varam palīdzēt
Pie noziegumos cietušo atbalsta tālruņa 116006 strādā pieredzējuši konsultanti, kuru galvenā funkcija ir uzklausīt un sniegt zvanītājam emocionālu atbalstu, dodot tam sarunai tik laika, cik nepieciešams un iespēju savus pārdzīvojumus paust pilnīgi anonīmi, bez vērtējuma vai nosodījuma. Tāpat varam sniegt informāciju par iespējām saņemt tālāku atbalstu un ieteikt, kur labāk vērsties – policijā, tiesā vai citā specifiskā nozaru pārraugošajā iestādē, piemēram, Veselības inspekcijā, Bāriņtiesā u.c. Nereti ir vajadzīgs vienkārši aprunāties, un cietušais vai aculiecinieks pēc akūto emociju izreaģēšanas pats atrod piemērotāko risinājumu. Tātad sarunas laikā no noziegumos cietušo atbalsta tālruņa konsultanta zvanītājs var sagaidīt pilnīgu anonimitāti, cieņu, empātiju, sapratni, klausīšanos un pieņemšanu, taču mūsu darbības funkcijās neietilpst tikšanās klātienē, noziegumu izmeklēšana, iesnieguma par noziedzīgiem nodarījumiem pieņemšana, kā arī nesniedzam jurista pakalpojumus, taču varam palīdzēt saprast, kur šos pakalpojumus saņemt.
Kad esat piezvanījis jūs varat stāstīt tik daudz vai tik maz, cik vēlaties, varat izvēlēties nosaukt savu vārdu vai nē, mēs to nefiksēsim un neizpaudīsim, tāpat kā citus datus, ja tādus atklāsiet. Mēs nejautāsim, kā Jūs sauc un neatklāsim arī savu vārdu. Tāpat jūs varat jautāt jebkādus jautājumus par tiesu sistēmu vai Jūsu situāciju – ja nevarēsim uz tiem atbildēt, lūgsim uzgaidīt, līdz noskaidrosim vai sniegsim informāciju, kurš uz tiem varētu atbildēt. Noteikti varat jautāt arī par to, kā palīdzēt citam cilvēkam (ģimenes loceklim, kolēģim, draugam vai garāmgājējam uz ielas), kurš kļuvis par nozieguma upuri, kā arī varam diskutēt par to, kā rīkoties, lai turpmāk mazinātu iespēju kļūt par nozieguma upuri.
Ko cietušais pats var darīt dažādās situācijās
Pārskatot 2016. gada statistiku redzams, ka lielākais zvanītāju skaits uz 116006 tālruņa līniju bijis saistībā ar piedzīvotu vardarbību ģimenē, pārsvarā tās bijušas sievietes, kas cietušas gan no fiziskas, gan emocionālas vardarbības, bet ir bijuši arī seksuālas vardarbības gadījumi. Nereti iesaistīti arī bērni. Bieži cietušais baidās vērsties policijā, jo varmāka ir viņa tuvinieks. Tomēr jāatceras, ka jebkuram cilvēkam, neatkarīgi no vecuma, dzimuma, rases, seksuālās piederības un citiem apstākļiem nav jābūt bezpalīdzīgam upurim, un vienmēr ir iespēja meklēt palīdzību. Ja esat cietis no vardarbības vai ir vardarbības draudi, svarīgi vispirms parūpēties, lai nonākat drošībā. Kad dzīvības un veselības briesmas ir novērstas, nākamais solis ir ziņot policijai.
Jāatceras, ka tieši tāda pati rīcība piemērojama jebkuros citos gadījums, kad pret jums vai citu cilvēku vērsts noziedzīgs nodarījums, piemēram, laupīšana, zādzība, huligānisms, ceļu satiksmes negadījums, krāpšana, korupcija un citi.
Atpakaļ