24-10-2012
Patīkams smaids un mirdzošas acis – pirmais, ko ievēros katrs, tiekoties ar Ludmilu Čirksti, 9.vidusskolas franču valodas skolotāju.
Ludmila dzimusi Daugavpilī un mācījusies 9.vidusskolā. Viņai labi padevusies arī matemātika, tomēr vēlme apgūt valodas ir bijusi stiprāka. Meitenes izvēli atbalstīja arī ģimene, apliecinot, ka Ludmilai ir spējas un prasme paskaidrot un izskaidrot. Iespējams, ka izvēli netieši ietekmējusi Ludmilas franču valodas skolotāja Jevdokija Ovsjaņņikova, kuras stundās iepatikās franču valodas skanējums. Ludmila pasniedza angļu valodu Daugavpils Universitātē, bet vienmēr ir gribējusi mācīt tieši franču valodu. Lai gan labās franču valodas zināšanas ļāva Ludmilai jau pēc vidusskolas pabeigšanas sniegt privātstundas un vadīt kursus tiem, kuri vēlas apgūt šo valodu, tomēr sapnis par darbu skolā piepildījās tikai 2011.gadā. Un nu jau rit otrais mācību gads, iepazīstinot skolēnus ar franču valodas burvību Daugavpils 9. vidusskolā. Ludmilas auditorija ir skolēni no 10 līdz 17 gadu vecumam – 5. – 11.klases skolēni, kuri kā otro svešvalodu ir izvēlējušies franču valodu. Par saviem audzēkņiem skolotāja saka, ka skolēni ir ļoti dažādi – kreatīvi, izpalīdzīgi, daudz ir hiperaktīvu bērnu, bet arī viņi ir ļoti labi skolēni, un visiem patīk franču valoda. Lai būtu vieglāk atrast kopīgu valodu ar saviem skolēniem, Ludmila cenšas ar viņiem runāt ne tikai stundu laikā, bet arī starpbrīžos, notiek arī sarakste ar SMS palīdzību un izmantojot interneta vidi. Skolotāja uzskata, ka galvenais ir saprast skolēnu problēmas, dot padomus. Lai rosinātu un motivētu savus skolēnus, Ludmila cenšas integrēt to, kas ir vajadzīgs, ar to, kas viņiem patīk; sarunās tiek uzzināts, kādas ir skolēnu intereses. Stundās tiek piedāvātas tādas aktivitātes, kurās audzēkņi var izmantot savas zināšanas un tās intereses, kas ir ārpus skolas. Svarīgi, lai apgūtais nebūtu tikai teorētisks, bet gan praktiski izmantojams.
Visinteresantākais skolotājas darbā, pēc Ludmilas domām, ir rezultāts, kad viņa redz, ka skolēni var saprast, runāt, un kaut kādā veidā pielietot savas zināšanas dažādos konkursos un pasākumos. Gandarījumu sagādā gan rezultāts, gan arī pats mācību process, kad ir redzams, ka skolotājai un skolēniem tas patīk, kad darāmais ir interesants visiem. Lūgta sevi raksturot, Ludmila saka, ka ir izpalīdzīga, punktuāla, visu dara ļoti ātri, ir aizrautīga un kreatīva. Ludmilai ļoti patīk skolotājas darbs, tāpēc par grūtībām vai problēmām viņa pat neieminas. Tomēr skolotājam ir dzīve arī ārpus klases, un Ludmilai to piepilda viņas meita un mūzika. Ludmila ir izstrādājusi īpašu metodiku, kā izmantot dziesmas, dziesmas tekstu un mūziku stundas laikā dažādiem uzdevumiem, jo tas palīdz uzlabot izrunu, pakāpeniski un pārdomāti veikti fonētiskie uzdevumi attīsta valodu.
Kādreiz Ludmila spēlēja tautas teātrī „Iskateļ”, tad arī dziedāja diezgan daudz un šī aizraušanās reizēm rod izpausmi arī stundās. Tiek organizēti pasākumi, kuros skan dziesmas franču valodā. Pagājušajā mācību gadā Frankofonijas nedēļas laikā bija koncerts, kurā skolotāja dziedāja kopā ar saviem audzēkņiem, arī šogad noteikti tiks dziedāts šajos pasākumos. Mūzika skan arī Ludmilas stundās – dažreiz skolēni pilda kādus gramatiskus uzdevumus un, ja viņi vēlas, skolotāja dzied vai uzliek kādu mūziku.
Laimīga Ludmila jūtas tad, kad viss ir labi ģimenē un skolā. Ieskatoties skolas nākotnē pēc gadiem desmit, Ludmila uzskata, ka tagad skola attīstās, pamazām atgriežoties pie sava statusa, kad tā bija valodu skola – vienīgā skola pilsētā, kurā bija augsts valodu līmenis. Viss kolektīvs strādā, lai šo mērķi realizētu. Skolotāja cer, ka tiks uzrakstītas programmas, lai būtu vairāk valodas stundu, varbūt būs arī trešā svešvaloda. Tagad skolēniem kā otrā svešvaloda tiek piedāvāta izvēlei vācu vai franču valoda, bet gribētos, lai būtu iespēja apgūt trīs svešvalodas. Iespējams, ka franču valoda būs ne tikai pamatskolā, bet arī vidusskolā, būs humanitārā virziena programma un būs daudz stundu un daudz valodu, varbūt arī spāņu, zviedru, kuras kādreiz tika mācītas… Ludmila ir gandarīta par savu darba kolektīvu, ar kuru var apspriest aktuālo un atrisināt dažādus svarīgus jautājumus. Ar pateicību jaunā skolotāja atzīmē produktīvo sadarbību, kas izveidojusies ar izglītības metodiķi Mariju Žilinsku, kuras idejas un padomi palīdz gan pasākumu organizēšanā, gan lieti noder ikdienas darbā.
Skolotājas darbs, pēc Ludmilas domām, sniedz iespēju vienmēr būt lietas kursā, zināt visas tendences, kuras ir aktuālas jauniešiem. Ludmilai patīk strādāt ar cilvēkiem, ar bērniem, patīk sazināties, uzzināt kaut ko jaunu, mēģināt, eksperimentēt. Svarīgi ir arī nodot savu pieredzi un zināšanas un iegūt kaut ko jaunu no bērniem.
Par konkursu „Swedbank jaunais Daugavpils skolotājs 2012” Ludmila uzzināja no skolas administrācijas, doma iepatikās un viņa piekrita mēģināt. Par iedrošinājumu, atbalstu un palīdzību jaunā skolotāja pateicas direktoram Arturam Fedotovam, direktora vietniecēm Svetlanai Miņinai un Zinaīdai Jasinskai, kā arī visam pedagogu kolektīvam, skolas laborantam un bērniem. Skolotāju dienai veltītajā pasākumā Ludmila uz skatuves kāpa divreiz – pirmajā reizē, lai saņemtu Goda rakstu par prasmi ieinteresēt skolēnus un inovatīvu mācību metožu izmantošanu stundās, un otrreiz, saņemot konkursa balvā Swedbank 100 Ls dāvanu karti. Ludmila atzīst, ka balva motivē ne tikai darīt to, kas ir pienākumos, bet rada vēlēšanos darīt vairāk un labāk.
Domājot par nākotni, skolai Ludmila Čirkste novēl augt un attīstīties, lai būtu vairāk skolēnu, lai izdodas realizēt visas programmas un plānus; skolotājiem novēl palikt tik izpalīdzīgiem, kreatīviem, čakliem, kā viņi ir. Skolēniem novēl mācīties un saprast, ka mācīšanās ir interesants process un ka zināšanas derēs nākotnē, bet sev skolotāja novēl attīstīties, atrast jaunas idejas, nezaudēt potenciālu un spēku!
Un to novēlam talantīgajai skolotājai arī mēs!
Informāciju sagatavoja:
Vispārējās un profesionālās izglītības pārvaldes
sabiedrisko attiecību speciāliste
Anita Pleša
t.65407434