18-04-2018
Š.g. 16.-17.aprīlī Daugavpils pilsētas Izglītības pārvalde sadarbībā ar pirmsskolas izglītības iestāžu un skolu APU komandām rīkoja ikgadējo metodisko konferenci “Pozitīvas pārmaiņas turpinās”. Kā viesi un programmas idejas pārņēmēji konferencē piedalījās Andreja Eglīša Ļaudonas vidusskolas administrācija un pedagogi.
Pirmajā dienā Daugavpils 13.vidusskolā notika plenārsēde, kuras ievadā visus klātesošos pozitīvi noskaņoja skolas diksilends un koris.
Pārdomas rosinoša bija Daugavpils Universitāte Humanitāro un sociālo Zinātņu institūta, Ilgtspējīgas izglītības centra profesores Dzintras Iliško lekcija “Pārmaiņu vadīšana un uzturēšana izglītības iestādē”. Dz.Iliško runāja par pārmaiņu nepieciešamību, skolotāju un izglītojamo savstarpējo darbību, mijiedarbību un sadarbību, par elastīgumu un pielāgošanos mainīgajai videi. Profesore uzsvēra, ka nevis diploms ir svarīgākais, bet gan uzņēmība un attieksme, spēja risināt problēmas un improvizēt, iztēle un mācīšanās ārpus klases un skolas sienām. Lektore aicināja vienmēr paturēt prātā izglītības reformas mērķi – skolēnu, kas grib nepārtraukti mācīties. Dz.Iliško piedāvāja pieņemt pārmaiņas un aktīvi iesaistīties tajās.
Pēc DU profesores Dz.Iliško auditorijas uzmanību pārņēma 13.vidusskolas 10.klašu skolēni, kuri pastāstīja par sava kolektīva saliedēšanas ceļiem, pamatojoties uz APU programmas pamatprincipiem. Skolēni dalījās pieredzē, kā veidojās draudzīgs klases kolektīvs, stāstīja par savām vajadzībām pēc pieņemšanas, drošības, cieņas. 10.klases skolēni savas idejas ir vēstījuši arī sākumskolas skolēniem, iesakot, kā draudzēties, ko darīt, lai visi justos labi.
Daugavpils pilsētas 5.pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja vietniece Tatjana Kovaļčuka, pirmsskolas izglītības skolotājas Natālija Stankeviča un Anita Verbicka iepazīstināja klātesošos ar pozitīvas attieksmes mācīšanu, pedagogiem un vecākiem cieši sadarbojoties. Iestādes pārstāves dalījās pieredzē par darba uzsākšanu, ieviešot programmu APU, par metodēm un paņēmieniem, ar kuriem bērnos veidota un uzturēta interese par pozitīvu uzvedību un attieksmi. Skolotājas savā darbā izmanto didaktiskās spēles, rotaļas, dažādus pasākumus. Vecāki atzīst, ka tikai kopīgi darbojoties, ir iespējamas pozitīvas pārmaiņas, tāpēc gan labdarības pasākumos, gan sporta spēlēs, gan labo darbu aktivitātēs ir svarīgi būt kopā, sniegt atbalstu.
Daugavpils logopēdiskās inernātpamatskolas-attīstības centra direktores Marikas Raičonokas uzstāšanās tēma bija “Pedagogu un vecāku vienota pieeja bērna audzināšanai APU programmas ietvaros”. M.Raičonoka atgādināja par iestādes specifiku, kurā tiek īstenotas 9 speciālās izglītības programmas. Skolas audzēkņi savā attīstībā bieži vien atpaliek no saviem vienaudžiem, jo bērnībā ir izjutuši emocionālo rūpju nepietiekamību. Direktore pastāstīja, ka vecāki ne vienmēr ir gatavi sadarboties un atstāt savu komforta zonu, tāpēc viss skolas kolektīvs ir gatavs atbalstīt vecākus, palīdzēt un iesaistīties kopīgajā darbā bērna attīstībai un izaugsmei.
Daugavpils 12.vidusskolas skolēnu vecāku pārstāve Aina Azareviča pievērsās tēmai “Vecāku un izglītības iestādes sadarbības iespējas pozitīvas uzvedības veicināšanā izglītības iestādē un ģimenē”. Skola programmā darbojas jau ceturto gadu, vecāki ar to tika iepazīstināti skolas un klases sapulcēs. A.Azareviča uzsvēra, ka vecākiem ir svarīgi, kā bērns jūtas skolā, kādu atbalstu un pamudinājumus viņš saņem. Sākumskolā pozitīvais pastiprinājums ir dažādu uzlīmīšu veidā, vecākajās klasēs balva ir ceļojošais kauss. Pozitīvu vidi rada arī sporta spēles, kas notiek pamatskolas posma skolēniem. Skolēnu dome, vecāki un pedagogi kopīgi izstrādāja “Uzvedības noteikumus mājās”. Tiek rīkoti zīmējumu konkursi, Pateicības dienas, koncerti vecākiem, vecāku un skolotāju konferences, kas palīdz veidot labvēlīgu vidi.
Konferences plenārsēdes noslēgumā Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes vadītāja Marina Isupova klātesošajiem pastāstīja par programmas APU rezultātiem Daugavpils skolās 2017./2018.m.g. Programma darbojas 11 skolās un 28 pirmsskolas izglītības iestādēs (bērniem no 5 gadu vecuma). Lai apzinātu situāciju, šogad tika aptaujātas iestāžu APU komandas. Savas domas par programmas attīstību izteica 62 skolu pedagogi un 146 pirmsskolas izglītības iestāžu skolotāji. M.Isupova pastāstīja, ka programma attīstās, transformējas un paplašinās. Programma APU var būt stingrs pamats jaunā mācību satura ieviešanai izglītības iestādes. M.Isupova iezīmēja APU programmas plānus gan skolās, gan pirmsskolas izglītības iestādēs.
Konferences otrajā dienā, 17.aprīlī, vairāk nekā 100 skolotāji piedalījās pieredzes apmaiņas pasākumos 7 pilsētas izglītības iestādēs. 17.vidusskola piedāvāja interaktīvu spēli skolēnu vecākiem “5.klases skolēns uz vienu dienu!” un “Kvest-kafejnīca skolēniem”, 10.vidusskola rādīja, kā notiek “Pozitīvas uzvedības veidošana, izmantojot spēles un rotaļas”, Saskaņas pamatskola rādīja klases stundas sākumskolā un pamatskolā “Tikumiskās vērtības mūsu skolas spogulis” un logopēdiskā internātpamatskola-attīstības centrs novadīja semināru “Pedagoģiskās metodes un paņēmieni APU programmas realizēšanā darbā ar bērniem, kuriem ir runas, valodas un dzirdes traucējumi”. 9.speciālā pirmsskolas izglītības iestāde stāstīja par APU programmas ieviešanas gaitu un rezultātiem, 4.speciālā pirmsskolas izglītības iestāde rādīja labās prakses piemērus, kas balstīti uz APU kompetenču pieejā un 27.pirmsskolas izglītības iestāde piedāvāja izmantot rotaļnodarbību kā vienu no APU apguves veidiem.
Konference ir noslēgusies, bet tajā gūtās idejas noteikti iedvesmos uz jauniem pozitīviem sasniegumiem.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
sabiedrisko attiecību speciāliste
Anita Pleša
t.65407434