01-03-2017
Mūsdienās bērni aug krāsainā, ātri mainīgā, informatīvi plašā pasaulē. Tehnoloģijas attīstās strauji, un tās ienāk arī mācību procesā. Tāpēc īpaši svarīgi ir, lai interaktīvie risinājumi organiski iekļautos tradicionālajā mācību vidē, lai tie būtu integrēti, efektīvi un pedagogiem viegli lietojami, kā arī bērnam saprotami un pieejami.
Tāpēc Daugavpils pilsētas 4.speciālajā pirmsskolas izglītības iestādē sadarbībā ar VISC Speciālās izglītības nodaļu un Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldi tika rīkots seminārs „Efektīva mūsdienu tehnoloģiju izmantošana mācību procesā pirmsskolas vecuma bērniem iekļaujošā vidē”.
Seminārā piedalījās vadītāju vietnieki/metodiķi no dažādiem Latvijas reģioniem – Liepājas, Ludzas, Krāslavas, Jēkabpils, Aknīstes, Daudzeses, Aizkraukles, Līvāniem, Talsiem, Preiļiem, Rēzeknes, Dagdas un Daugavpils.
Iestādes vadītāja Jekaterīna Jankovska pastāstīja par iestādes darba organizāciju, statistikas datiem, atbalsta pasākumiem bērniem, sadarbību ar vecākiem, kā arī iepazīstināja ar aktualitātēm mūsdienu tehnoloģiju izmantošanā iekļaujošās izglītības aspektā.
Semināra dalībniekiem tika piedāvāts ieskatīties pirmsskolas izglītības mūzikas skolotājas Jekaterinas Semjonovas ikdienas darbā par tēmu „Agrīnā iejaukšanās kā bērnu individuālo radošo spēju attīstības veicinātāja”, kā arī tika aicināti līdzdarboties un izkustēties kopīgā kustību pauzē „Dari kā es!”
Semināra dalībniekiem bija iespēja piedalīties praktiskajās meistarklasēs „Interaktīvās spēles 5 – 6 gadus veciem bērniem speciālās programmas ietvaros”. 2.grupā pirmsskolas skolotājas Ineta Zariņa un Sintija Giptere veda neparastā ceļojumā ar bērnu iemīļoto personāžu Minjonu. Uzdevumi nebija viegli: vajadzēja atrast trešo lieko, klasificēt dārzeņus un augļus, pilnveidot savu lasītprasmi, atrast skaņas atrašanās vietu vārdā, pievarēt sarežģīto zirnekļa labirintu. Kā pārsteigums viesiem bija radošais darbs un eksperiments, kas izraisīja patīkamas atziņas par interesantajiem paņēmieniem darbā ar bērniem. Pirmsskolas skolotājas rādīja piemēru, ka nodarbībās paralēli interaktīvajai tāfelei, bērniem tiek piedāvāti uzdevumi uz darba lapām, didaktiskais materiāls dažāda vecuma bērniem, jo skolotājas strādā jauktā vecuma grupā.
6.grupas skolotājas Irīna Arhipova, Jekaterina Sapune un logopēde Olga Čapkeviča piedāvāja interesantas interaktīvas metodes logopēdiskajām nodarbībām caur IKT, ko var izmantot arī bilingvālajā pieejā pirmsskolā. Pedagogi iesaistīja radošajā darbnīcā dalībniekus paralēli interaktīvajiem uzdevumiem. Grupas skolotājām tika izteikta sajūsma par mūsdienīgu pieeju savā ikdienas darbā, par ļoti pārdomātiem uzdevumiem, par pēctecību, par savstarpējo sadarbību, izmantojot IKT.
VISC Speciālās izglītības nodaļas vadītājas vietniece, Valsts pedagoģiski medicīniskās komisijas (PMK) vadītāja Ilga Prudņikova stāstīja par aktualitātēm PMK darbā un par mūsdienu tehnoloģijām kā atbalsta instrumentu izglītojamajiem ar speciālajām vajadzībām”. Aktualizējot šo tēmu, daudzi izteica pārliecību, ka interaktīvās tehnoloģijas ir papildu atbalsts bērnu individuālo prasmju attīstīšanai.
Pozitīva, uz savstarpējo cieņu balstīta vecāku un pedagogu sadarbība ir viens no būtiskākajiem priekšnosacījumiem bērna personības attīstībā. Lai bērni veiksmīgi integrētos skolā un sabiedrībā kopumā, svarīga loma ir bērnu vecākiem.
Vispirms bērni mācās ģimenē, tāpēc izglītības iestādei ir svarīgi sadarbojoties turpināt ģimenē iesākto bērna personības attīstību. Tāpēc, lai veiksmīgi turpinātos sadarbība ar vecākiem bērnu individuālo prasmju attīstīšanā, vadītājas vietniece Sintija Šņepste rādīja materiālus par iestādē izveidoto projektu „Vecāku skola”. Šī projekta pamatideja ir, ka vecāki nofilmē video, kur, piemēram, rāda, kas nepieciešams cepumu cepšanai un kā tie tiek gatavoti, pavadot ar visu nepieciešamo instrukciju. Tas ir kā netradicionāls atbalsta palīgmateriāls pedagogiem, vadot rotaļnodarbības, un šis materiāls piesaista lielu bērnu uzmanību.
Dienas otrajā daļā iestādes speciālisti dalījās ar labās prakses piemēriem par tēmu „IKT izmantošana bērnu ar speciālajām vajadzībām sagatavošanā skolai”. Logopēde Marianna Zubova rādīja ikdienas video piemēru ar ESF projekta „Izglītojamo ar funkcionālajiem traucējumiem atbalsta sistēmas izveide” (Nr. 2010/0330/1DP/1.2.2.4.1/10/IPIA/VIAA/001) SymWriter tekstapstrādes programmu WIDGIT, ko var izmantot jebkurš, neskatoties uz rakstīt- un lasītprasmes līmeni. Ar Widgit Symbols palīdzību bērns nelasot var izprast vārdu nozīmi. Viesiem tika piedāvāts ieskatīties logopēdes Nataļjas Černihovičas individuālajā darbā ar audzēkņiem. Iestādē ir pieejama izgaismotā tāfele, kas ir mūsdienīga informācijas tehnoloģija un tā veicina bērnu psihisko procesu attīstīšanu, nomierina bērnu, stabilizē bērna pašsajūtu un veicina pašorganizāciju.
Vadītājas vietniece Sintija Šņepste iepazīstināja ar nesen uzsākto projektu „Krāsainas pasaules siltums” ar mērķi sekmēt pozitīvas attieksmes veidošanos pašam pret sevi, citiem cilvēkiem, apkārtējo vidi un Latvijas valsti caur radošo darbību. Projekta rezultāts ir apskatāms iestādes pagalmā koku alejā, kas šajās drūmajās un aukstajās dienās kļuvusi krāsaina.
Semināra noslēgumā tika izteikta pateicība iestādes kolektīvam par interesantajām idejām un iespēju pārliecināties, ka interaktīvie līdzekļi ir labs atbalsts iestādes darbā.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas
4.speciālās pirmsskolas izglītības iestādes
vadītāja vietniece
Sintija Šņepste