12-10-2016
Jekaterina Semjonova, 2015.gadā atnākot strādāt par mūzikas skolotāju uz Daugavpils pilsētas 4.speciālo pirmsskolas izglītības iestādi, ar savu pozitīvi spilgto iedvesmu ienesa kolektīvā jaunas idejas, ko ar interesi atbalstīja gan kolēģi, gan vecāki, gan, protams, audzēkņi. Un jau šogad viņa ir kļuvusi par vienu no konkursa “Swedbank jaunais Daugavpils skolotājs 2016” galvenās balvas – dāvanu kartes ieguvēju. Kāds bijis ceļš līdz šai uzvarai, un kāds tas būs turpmāk – mēģināsim noskaidrot.
Ceļš noteikti nav bijis tāls – Jekaterina ir dzimusi Daugavpilī, 2013.gadā pabeigusi 13.vidusskolu (tas nemaz nepārsteidz, vai ne?) un tālāk bijusi izvēle – mūzika vai pedagoģija. Jekaterina atzīst, ka pedagoģijas studēšana tomēr bijusi apzināta izvēle, jo no pašas bērnības bija vēlme saistīt dzīvi ar mūziku, bet jau vecākajās klasēs, pateicoties skolotājiem, jauniete sākusi domāt arī par pedagoģiju. Un tika pieņemts lēmums apvienot abas intereses – tā teikt, divi vienā un – sākās studijas Daugavpils Universitātē, Mūzikas un mākslas fakultātē, kur tikai šogad tiks pabeigta specializācija “Klavierspēles skolotājs”. Jaunā pedagoģe joprojām jūtas pateicīga saviem skolotajiem, jo uzskata – tikai pateicoties viņu atbalstam, ir kļuvusi par tādu, kāda ir šobrīd un cer būt arī turpmāk. Lielākoties tas ir Katjas skolotāju nopelns, ka tagad viņa sevi var droši saukt par skolotāju, turklāt joprojām saikne ar skolas skolotājiem ir cieša, jo viņu sniegtie padomi ir visvērtīgākie. Iespējams, ka skolotājas liktenis Jekaterinai bijis ierakstīts zvaigznēs vai pat gēnos, jo viņas māte savulaik gribēja kļūt par skolotāju, tomēr dažādu apstākļu dēļ viņai tas neizdevās, tāpēc meitas izvēle tika uzņemta ar prieku.
Sevi raksturot nav vienkārši, bet pedagoģe atrod, ka viņai piemēroti ir šie pieci vārdi: mērķtiecīga, čakla, atsaucīga, atbildīga, izpalīdzīga. Piekritīsiet – tā ir ideāla skolotāja formula un katra iestādes vadītāja sapnis! Starp citu, Jekaterīna Jankovska, Daugavpils pilsētas 4.speciālās pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja, ir patiesi gandarīta par savas skolotājas prasmi atklāt bērnos radošuma avotus, spēju pirmo reizi iestādes audzēkņus iesaistīt konkursā “Cālis 2016”, iniciatīvu iestudēt un izspēlēt mūziklu, vēlmi izmantot IT iespējas un padarīt pasākumus par mūsdienīgiem un vizuāli aizraujošiem, par savas pieredzes popularizēšanu konferencēs.
Jekaterinas audzēkņi ir visu iestādes grupu bērni, vecumā no pusotra līdz pat septiņiem gadiem, un katram no viņiem ir jāatrod pieeja, kas vislabāk izdodas caur rotaļu un valodu. Jaunā pedagoģe atklāj, ka vienmēr cenšas atrast vai izdomāt kādus jaunus paņēmienus, kuri palīdz apgūt mācību vielu. Viņa ir sapratusi, ka visvairāk bērniem patīk asociācijas vai stāsti no dzīves. Protams, Katja ļauj bērniem izteikties un atklāt savas domas, tad mazie jūt, ka viņu viedoklis ir svarīgs, tāpēc kļūst ieinteresētāki mācību procesā. Par saviem audzēkņiem jaunā skolotāja saka: “Viņi ir izpalīdzīgi, atsaucīgi un paši mīļākie!” Ja nu vajadzētu doties strādāt uz skolu, Jekaterina ar prieku kļūtu arī par klases audzinātāju, bet pagaidām viņa audzina caur skaņām, caur ritmu, caur mūziku, un tas viņai ļoti patīk un padodas.
Jekaterina domā, ka skolotāja darbā visinteresantākais ir meklēt dažādas pieejas bērniem, vērot, kā viņi aug un attīstās, un censties izdarīt tā, lai bērni gribētu atkal un atkal piedalīties nodarbībās. Savukārt vislielāko gandarījumu darbā rada iespēja lepoties ar savu audzēkņu izaugsmi un panākumiem. Viss izklausās gandrīz ideāli... Bet tomēr nē – ir arī... nu ne jau īsti problēmas, bet grūtības: dažreiz bērniem ir slikts garastāvoklis (bet to taču var uzlabot ar kādu dziesmu! – iesaka A.P.) un laika trūkums (var iet gulēt vēlāk un celties agrāk! – atkal A.P.). Laika trūkums darba un studiju dēļ Jekaterinai īsti neļauj pievērsties kādām interesēm ārpus pedagoģijas, tomēr ar lielu prieku viņa velta brīvos brīžus dejām un muzicēšanai. Pirms trim gadiem Katja dejoja Bērnu un jauniešu centra “Jaunība” kolektīvā, bet tagad, kad ir brīvs laiks, tiek dejots mājās; izpratne par deju un tās prasme noder arī darbā – skolotājai patīk ne tikai mācīt bērniem dažādas dziesmiņas, bet ir liels prieks attīstīt audzēkņus kā dejotājus, tāpēc katros svētkos viņa cenšas iekļaut kādu deju, tas arī bērniem sniedz gandarījumu. Jekaterinai ir daudzi iemīļoti skaņdarbi, kurus viņa spēlē sev, savam priekam, rodot iedvesmu daudz nopietnāku skaņdarbu studēšanai.
Skatoties uz Jekaterinas fotogrāfija, kas tapusi darbavietā viņas dzimšanas dienā, nav šaubu – tajā ir laimīgs cilvēks! Un kas tam nepieciešams? Izrādās, tik vien kā – lai apkārtējiem ir veselība un dzīvesprieks! Un varbūt smaida iemesls ir arī tas, ka Katja uzskata – skolotāju darba kolektīvs no citiem atšķiras ar draudzīgumu un saliedētību, skolotājiem jāturas kopā, jo tikai tad var sasniegt dažādas virsotnes. Taujāta par skolotāja darba priekšrocībām, Jekaterina atzīst: pavadot tik daudz laika ar bērniem, pats dvēselē paliec par bērnu, kas padara tevi gandrīz mūžam jaunu. Visas profesijas ir svarīgas, tomēr skolotāja profesija – tas ir darbs, kura mērķis ir palīdzēt bērniem kļūt par cilvēkiem ar lielo burtu. No skolotājiem ir atkarīgs bērna liktenis, viņa skatiens uz dzīvi. Strādājot ar bērniem, skolotājs vienmēr atstāj viņos daļiņu no sevis. Un, atgādinot par senu anekdoti, Katja ar nopietnu sejas izteiksmi paziņo: “Protams, viena no svarīgākajām priekšrocībām ir atvaļinājums”.
Bet atgriežoties pie intervijas iemesla – uzvaras konkursā “Swedbank jaunais Daugavpils skolotājs 2016” – Jekaterina atzīst, ka, uzzinot par konkursu un to, ka iestāde tieši viņu izvirza dalībai tajā, bijusi patīkami pārsteigta un vienlaikus pateicīga par to, ka viņas darbs ir tik augstu novērtēts.
Vienmēr ir interesanti mazliet pavērt priekškaru uz nākotni – Jekaterina ir pārliecināta, ka pēc gadiem desmit pirmsskolas izglītības iestāde būs pilna ar bērniem – ar smaidīgiem un laimīgiem bērniem, bet viņa pati būs radošāka un pieredzes bagātāka. Savai pirmsskolas izglītības iestādei jaunā pedagoģe novēl vienmēr dzirdēt bērnu balsis un redzēt viņu smaidus, skolotājiem – milzīgu pacietību un iecietību, bet skolēniem — jaunus iespaidus, jaunas tikšanās, jaunus sasniegumus! Sev Jekaterina Semjonova novēl – lai viss, ko daru – izdodas! Pievienojamies vēlējumam ar piebildi – darot ar smaidu, ar prieku, ar iedvesmu!
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
sabiedrisko attiecību speciāliste
Anita Pleša
t.65407434