23-11-2015
Š.g. 19.novembrī Daugavpils 3.vidusskolā notika kārtējais VISC Inovatīvās pieredzes skolu tīkla seminārs. Seminārā piedalījās skolu projekta koordinatori, matemātikas un dabaszinību skolotāji no Lizuma vidusskolas, Krustpils pamatskolas, Cēsu 2.pamatskolas, Daugavpils Centra vidusskolas, Latvijas Universitātes Dabaszinātņu un matemātikas izglītības centra (LU DZM IC) pārstāvji Uldis Dzērve, Aira Kumerdanka un Ilze France.
21.gadsimta skolēnu prasmes ir pratība, kompetence un ieradumi. Lai tos attīstītu līdz skolas absolvēšanai, pedagogiem un skolēniem daudz jāstrādā. Viss sākas no vienkāršākajām prasmēm. Un tikai tad, kad skolēns būs gatavs prasmi izmantot citos priekšmetos, mēs varam teikt, ka veidojas apakškompetence. Seminārā demonstrēto stundu mērķis bija attīstīt skolēnu prasmes uzdot jautājumus.
Semināra dalībnieki vēroja mācību stundas dabaszinībās 2.klasē un matemātikā 3.klasē. Sākumskolas skolotāja Ieva Vitkova mācīja otrklasniekiem „Temperatūras mērīšanu”. Skolēniem stundā bija jāmācās veidot jautājumus par termometra darbību un praktiski darboties ar termometru. Skolēni stāstīja par savām sajūtām, ejot uz skolu, kāds laiks ir ārā un klases telpā, kā var noteikt temperatūru ar termometru. Katrs uzrakstīja 1 – 2 jautājumus, ko gribētu stundā uzdot, lai uzzinātu par termometra darbību. Skolēni apskatīja dažādus termometrus, iepazinās ar termometra darbību, skolēni paši noskaidroja, uz kuriem jautājumiem viņi ir jau atbildējuši. Darbojoties praktiski, skolēni noteica temperatūru klasē, temperatūru sev un mērīja temperatūru aukstam un siltam ūdenim, prognozēja, kāda būs temperatūra, ja ūdeņi tiks sajaukti kopā un arī izmērīja šo temperatūru. Stundas beigās noskaidroja, uz kuriem jautājumiem atbildēja un kuri jautājumi palika neatbildēti, kur var atrast atbildes uz šiem jautājumiem.
Matemātikas skolotāja Tatjana Hlopoka stundā „Daļas, to nosaukumi un pieraksts” ne tikai iepazīstināja skolēnus ar jauno mācību vielu, izmantojot mūsdienu paņēmienus, bet arī veidoja stundu tā, lai skolēniem nepārtraukti veidotos jautājumi par tēmu, un mācīja, kā tos pareizi uzdod. Viesiem ļoti patika uzdevums-atgriezeniskā saite: kad viena varianta dati ir cita varianta atbildes, un skolēni varēja pašnovērtēt savas zināšanas, skatoties klasesbiedra burtnīcā. Stundas laikā skolēniem tika piedāvāta problēmsituācija uz Vojskoboviča paklāja: riņķis tika sadalīts nevienādās daļās un skolēni noskaidroja, ka šajā situācijā nav iespējams atrast daļu. Stundas beigās skolēni atbildēja uz jautājumiem, kurus paši uzdeva stundas sākumā.
Pēc stundu vērošanas semināra dalībnieki grupās, kuras vadīja LU DZM IC mācībspēki, detalizēti analizēja stundas gaitu un meklēja risinājumus, kā attīstīt skolēnu prasmes uzdot jautājumus, lai attīstītu atbilstošu kompetenci.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils 3.vidusskolas
Skolotāja,
Inovatīvās pieredzes skolas darba grupas locekle
Larisa Koroševska