27-09-2011
Latvijā, līdzīgi kā visā pasaulē, jau kopš 2005. gada tiek īstenotas būtiskas pārmaiņas
izglītībā, īpaši dabaszinātņu un matemātikas jomās. Reformas ietver mācību mērķu un satura izmaiņas, pieejas maiņu mācību procesa veidošanā un plānošanā. Šodien ikvienam 7. – 9. klašu skolēnam jānodrošina iespēja apgūt dabaszinātnes un matemātiku ieinteresēti, saistībā ar reālo dzīvi, ar mūsdienīgām mācību metodēm, izmantojot elektroniskos mācību līdzekļus un e – vides sniegtās iespējas. Tāpat arī ikviena skolotāja primārais mērķis ir skolēnu mācību rezultātu uzlabošana, uzlabojot savu – pedagoga – darbību. Skolotājam jākļūst par atbalstu un konsultantu, lai skolēni ar interesi un laikmetam atbilstoši mācītos ķīmiju, bioloģiju, fiziku un matemātiku.
Lai jaunumus ieviestu skolas ikdienā, Daugavpils pilsētas dabaszinātņu un matemātikas skolotājiem tiek piedāvāts nodarbību cikls „Pētnieciskā laboratorija”.
2011. gada 22. septembrī Daugavpils pilsētas Centra ģimnāzijā notika šī cikla 1. nodarbība. Darbs notika četrās laboratorijās, kuras vadīja DPCĢ un Daugavpils 3. vidusskolas skolotāji: matemātikā – S. Radionova (DPCĢ) un A. Stavicka (3.vsk.), ķīmijā – M. Ravinska (DPCĢ) un V. Jefimova (3.vsk.), bioloģijā – S. Zabarovskis, L. Dubovska (3.vsk.) un R. Puida, T. Baranovska, G. Uzlova, M. Skutele (DPCĢ), fizikā – L. Koroševska (3.vsk.) un M. Kozlovska (DPCĢ). Katram nodarbības dalībniekam bija iespēja veikt pētniecisko darbu: bioloģijas skolotāji pētīja vielu vadīšanu augos, to minerālo barošanos, fotosintēzi un ūdens iztvaikošanu caur lapām, ķīmijas skolotāji uzsāka nodarbību ciklu, pētot ķīmiskās parādības, fiziķi meklēja atbildi uz jautājumu „Ko mācās fizikā?”, matemātiķi pētnieciskā ceļā nonāca pie lineārā vienādojuma sakņu skaita un pētīja to leņķu īpašības, kuri rodas, ja novelk plaknē trīs taisnes.
Lai sekmētu reformu ieviešanu dabaszinātnēs un matemātikā 7. – 12. klasei, VISC veido Ekselences skolu sadarbības tīklu uz pilotskolu un atbalsta skolu bāzes. Semināra ietvaros notika Daugavpils pilsētas Centra ģimnāzijas un Daugavpils 3. vidusskolas kā inovatīvās pieredzes (Ekselences) skolu prezentācijas. Ekselences skolās strādās dabaszinātņu un matemātikas skolotāju un skolas vadības komandas, kas īstenos reformas pamatnostādnēm atbilstošu mācību procesu dabaszinātņu un matemātikas priekšmetos. Ekselences skolas strādās kā starpnovadu un pilsētu metodiskie centri, kuri, sadarbojoties ar VISC, augstskolām un pašvaldībām, palīdzēs ieviest reformas citās novadu un pilsētu skolās.
Pedagogi atzina šādu nodarbību ciklu lietderību un priecājās par iespēju saņemt atbalstu, dalīties pieredzē un gūt jaunas zināšanas, organizējot un vadot pētniecisko darbību mācību stundās.
Ceram, ka nākamie astoņi semināri, nu jau citās pilsētas skolās, arī papildinās skolotāju pētnieciskās darbības kompetences un rezultātā uzlabosies mācību procesa kvalitāte Daugavpils pilsētas skolās.
Sagatavoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
metodiķes J. Azareviča, R. Puida
Foto: R. Puida