08-05-2015
Š.g. 29.-30.aprīlī Daugavpils logopēdu un surdopedagogu metodiskā apvienība apmeklēja vienu no multikulturālākajiem reģioniem Igaunijā – Ausrumviru apriņki.
Mūsu delegācija tika uzņemta Kersti Viru mācību centrā, kurš atrodas Johvi pilsētā. Centra direktore pastāstīja par mācību sistēmu Igaunijā, par pakalpojumiem, kurus piedāvā centrs. Katrā Igaunijas izglītības iestādē ir savas vērtības, un vecāki izvēlas skolu atbilstoši tām vērtībām, kuras ir tuvas viņu ģimenei. Direktore uzsvēra, ka skola nevar izglītot bērnus bez audzināšanas vērtībām. Valstī tiek pievērsta uzmanība visiem bērniem – gan talantīgiem, gan bērniem ar īpašām vajadzībām, gan tiem, kas dzīvo tālu no skolas un var mācīties tikai digitāli.
Igaunijā ir tikai sešas speciālās izglītības iestādes. Vairākums bērnu ir iekļauti vispārizglītojošās klasēs vai mācās atsevišķās klasēs vispārizglītojošās skolās. Valstī atbalsta katru bērnu ar īpašām vajadzībām. Mēs apmeklējām Ahtmeses ģimnāzijas sākumskolu Kohtla-Jarves pilsētā un iepazināmies ar speciālās izglītības īstenošanu šajā izglītības iestādē. Mūsu delegācijai tika piedāvāts novērot divas mācību stundas: viena stunda notika klasē, kur mācās bērni ar garīgās attīstības traucējumiem, otra stunda – klasē, kur mācās iekļautie bērni. Atbilstoši Igaunijas likumdošanai, katrā skolā ar direktora rīkojumu tiek nozīmēts koordinators, kurš koordinē visu skolas speciālistu, skolotāju un administrācijas darbu skolā, lai optimāli atbalstītu skolēnus ar īpašām vajadzībām. Ahtmeses ģimnāzijas koordinatore iepazīstināja ar sava darba pienākumiem: 1.klasē bērnus tikai novēro, bet, sākot ar 2.klasi, atbilstoši bērna spējām, attīstības līmenim un veselības stāvoklim, ar skolā izveidotās komisijas lēmumu (vada koordinators) un ārstu rekomendācijām, bērnam tiek piedāvāts mācīties pēc individuālās izglītības programmas vai mazās grupās, vai, kad klasē notiek stunda, tad ar 6 bērniem atsevišķā telpā strādā speciālais pedagogs vai kāds cits atbalsta pedagogs (piem., notiek logopēda nodarbības). Koordinators novēro, kā notiek izvirzīto uzdevumu risināšana, analizē bērna izaugsmes dinamiku un četras reizes gadā sasauc komisiju, lai izvērtētu bērna sasniegumus un izvirzītu nākamos uzdevumus. Negatīvs vērtējums stundā netiek likts, bet tiek izmantota signāla zīme un tiek apzināta problēma. 21.gadsimts ir komandas darba laiks, tādēļ, tikai strādājot komandā, speciālisti, skolotāji un administrācija var palīdzēt bērnam optimāli attīstīties.
Mūsu delegācija apmeklēja arī pirmsskolas izglītības iestādi „Tareke” (Kohtla-Jarve). Šajā iestādē strādā divas speciālās grupas: bērniem ar redzes traucējumiem un bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja iepazīstināja ar programmām, kuras tiek piedāvātas bērniem (datorprogramma – valodas apgūšanai, bērnudārzs brīvs no vardarbības (empātijas audzināšana u.c. )), kā arī sniedza ieskatu speciālistu darbā.
Igauņu tauta ir ne tikai viesmīlīga, bet arī savu zemi mīloša. Tiekoties ar mums, viņi ar lepnumu stāstīja par dabu, par krāšņākajiem apskates objektiem, par dabas bagātībām, par vietām, kuras ir vērts apskatīt, par kultūru un ieražām. Diemžēl, tik īsā laika sprīdī nav iespējams apskatīt visus dabas krāšņumus, tāpēc, dodoties prom, katrs no mums vēlējās vēlreiz atgriezties šajā jaukajā valstī.
Informāciju sagatavoja:
Daugavpils pilsētas
Logopēdu un surdopedagogu MA vadītāja
Raisa Latiša
t.65420332