27-04-2018
Š.g. 24.aprīlī Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes (DPIP) vadība un speciālisti tikās ar vecākiem, lai izskaidrotu izmaiņas izglītības jomā sakarā ar pāreju uz mācībām latviešu valodā.
Uz tikšanos bija ieradušies vecāki, kuru bērni ir gan pirmsskolas, gan pamatskolas un vidusskolas posma vecumā.
DPIP izglītības metodiķe bilingvālās izglītības jautājumos Silvija Mickeviča pastāstīja, ka pilsētā katrai izglītības iestādei tiek izstrādāts plāns pārejai uz izglītību latviešu valodā mazākumtautību skolās. Vecākiem tika piedāvāta infografika, kurā atspoguļots izmaiņu ieviešanas grafiks. S.Mickeviča skaidroja, ka 2018./2019.mācību gads būs sagatavošanās gads, kad skolas, apzinot situāciju, veiks nepieciešamos priekšdarbus gan skolēnu, gan pedagogu veiksmīgai spējai īstenot plānotās izmaiņas. No 2019./2020.mācību gada stāsies spēkā 3 bilingvālās izglītības (BI) modeļi pamatskolā, savukārt vidusskolā no 2020./2021.mācību gada mācības notiks tikai latviešu valodā, saglabājot mazākumtautību valodu un literatūru.
Kas mācīs bērnus, kad stāsies spēkā izmaiņas? Skolēnus mācīs tie paši skolotāji, kuri izglītības iestādēs strādā šobrīd. Kopš 2004.gada visas mazākumtautību skolas īsteno izvēlēto BI modeli, tādējādi skolotājiem ir liela pieredze bilingvālajā metodikā, savukārt jaunajiem skolotājiem tiks piedāvāti atbalsta semināri.
Vai mazākumtautību skolā drīkst strādāt skolotājs, kurš nezina mazākumtautības valodu? Katram amatam, arī pedagoga, ir amata pienākumu veikšanai nepieciešamo prasmju apraksts, un viena no šīm prasībām ir arī valodu prasmes. Mazākumtautību skolā ieteicams strādāt pedagogiem, kuri zina mācību procesā izmantojamās valodas.
Vai bērna slodze būtiski nepalielināsies? Katra skola izvēlēsies, kāda veida atbalsts skolēniem ir nepieciešams, lai iespējami atvieglotu pāreju uz mācībām latviešu valodā un nodrošinātu individuālu pieeju.
Kādas mācību grāmatas tiks izmantotas? Šobrīd skolās mācību līdzekļi ir dažādās valodās, bet turpmāk arvien vairāk tiks izmantoti materiāli latviešu valodā. Turklāt, pārejot uz kompetenču pieeju izglītībā, tiks veidoti pilnīgi jauni mācību līdzekļi.
Kā skolotāji strādās stundās, kādas metodes būs jāizmanto? Jau tagad skolotāji var brīvi izvēlēties mācību procesa organizācijas formas un metodes katrā stundā, lai piemērotu tās tēmai un konkrētajai klasei, izmantojot arī individuālo pieeju katram skolēnam.
Kā savus bērnus var atbalstīt vecāki? Vecāki varētu atbalstīt savus bērnus, rosinot un palīdzot apgūt vārdnīcu izmantošanu mājās, lai skolēns izprastu katru tēmu. Vecāki ar savu atbalstu var uzlabot bērna noskaņojumu un pozitīvi ietekmēt attieksmi pret skolas apmeklējumu un mācīšanos. Bērnam ir ļoti svarīgi, ka vecāki pamana viņa spējas un sasniegumus, uzslavē un uzmundrina, iesaka uzlabojumus veiksmīgai mācīšanās. Ja rodas kādas neskaidrības, vecāki aicināti vērsties pie skolotāja vai skolas administrācijas, lai risinātu svarīgos jautājumus.
Kādi ir izglītības iestāžu vadītāju uzdevumi un pienākumi? Vadībai ir jārūpējas, lai iestādes vidē bērns jūtas komfortabli, lai tā ir mācīšanos rosinoša un atbalstoša, lai bērnu slodze atbilst attiecīgajiem normatīvajiem aktiem. Ir jābūt pārliecībai par pedagogu valodas spējām mācīt savu mācību priekšmetu, kā arī jānodrošina iestāde ar atbilstošiem mācību līdzekļiem.
Tikšanās laikā skarto jautājumu loks liecina par to, ka vecākiem ir nepilnīga
informācija par pārmaiņām izglītības jomā un iestādēm būtu jārūpējas par vecāku
informēšanas darba uzlabošanu.
DPIP izsaka pateicību vecākiem, kuri interesējas par izmaiņām izglītības jomā un apmeklēja tikšanos!
Informāciju apkopoja:
Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes
sabiedrisko attiecību speciāliste
Anita Pleša
t.65407434